روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394، صفحات 129-

    ‌پیش‌بینی بلوغ شغلی بر‌‌ اساس سبک‌های هویت و دین‌داری در میان دانشجویان دانشگاه‌ علامه طباطبائی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    طیبه مدنی فر / *کارشناس ارشد - مشاوره شغلی- دانشگاه علامه طباطبایی(ره) / t.madanifar@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک های هویت و دین داری با بلوغ شغلی در میان دانشجویان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علّامه طباطبائی در سال تحصیلی 93-92 انتخاب شدند و به سه پرسش نامه سبک های هویت (ISI-6G) برزونسکی (1998)، عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (1379) و بلوغ شغلی ساویکاس و پرفلی (2011) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های هویت و دین داری، با بلوغ شغلی در سطح 01/0p< رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تعهد هویت پیش بینی کننده اصلی (به صورت مثبت) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی پیش بینی کننده (به صورت منفی) برای بلوغ شغلی است. دین داری در بعد انجام واجبات، بلوغ شغلی را پیش بینی می کند. علاوه بر این، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سهم بالایی در پیش بینی دین داری و ابعاد آن به صورت مثبت دارند. از یافته های این تحقیق می توان راهبردهایی جهت غنابخشی به وضعیت هویتی جوانان از طریق تعمیق باورهای دینی و نیز آموزش و کمک به ارتقای سطح بلوغ شغلی آنان استخراج نمود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، پاییز 1394

    طیبه مدنی فر / کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی                               t.madanifar@gmail.com

    کیومرث فرح بخش / استادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی

    محمود گلزاری / استادیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

    مرضیه مدنی فر / کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی

    دریافت: 8/2/1393 ـ پذیرش: 12/6/1393

    چکیده

    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک های هویت و دین داری با بلوغ شغلی در میان دانشجویان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علّامه طباطبائی در سال تحصیلی 93-92 انتخاب شدند و به سه پرسش نامه سبک های هویت (ISI-6G) برزونسکی (1998)، عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (1379) و بلوغ شغلی ساویکاس و پرفلی (2011) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های هویت و دین داری، با بلوغ شغلی در سطح 01/0p< رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تعهد هویت پیش بینی کننده اصلی (به صورت مثبت) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی پیش بینی کننده (به صورت منفی) برای بلوغ شغلی است. دین داری در بعد انجام واجبات، بلوغ شغلی را پیش بینی می کند. علاوه بر این، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سهم بالایی در پیش بینی دین داری و ابعاد آن به صورت مثبت دارند. از یافته های این تحقیق می توان راهبردهایی جهت غنابخشی به وضعیت هویتی جوانان از طریق تعمیق باورهای دینی و نیز آموزش و کمک به ارتقای سطح بلوغ شغلی آنان استخراج نمود.

    کلیدواژه ها: بلوغ شغلی، دین داری، سبک های هویت، دانشجویان.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلزاری، محمود، مدنی فر، طیبه.(1394) ‌پیش‌بینی بلوغ شغلی بر‌‌ اساس سبک‌های هویت و دین‌داری در میان دانشجویان دانشگاه‌ علامه طباطبائی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمود گلزاری؛ طیبه مدنی فر."‌پیش‌بینی بلوغ شغلی بر‌‌ اساس سبک‌های هویت و دین‌داری در میان دانشجویان دانشگاه‌ علامه طباطبائی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 3، 1394، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلزاری، محمود، مدنی فر، طیبه.(1394) '‌پیش‌بینی بلوغ شغلی بر‌‌ اساس سبک‌های هویت و دین‌داری در میان دانشجویان دانشگاه‌ علامه طباطبائی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(3), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلزاری، محمود، مدنی فر، طیبه. ‌پیش‌بینی بلوغ شغلی بر‌‌ اساس سبک‌های هویت و دین‌داری در میان دانشجویان دانشگاه‌ علامه طباطبائی. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(3): 129-