روان‌شناسی و دین، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395، صفحات 5-

    رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمود نوذری / *استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mnowzari@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    این مقاله «رشد دینداری در اوائل کودکی» را از منظر روان شناختی و اسلامی و با هدف دستیابی به شناختی عمیق تر و چندوجهی بررسی کرده است. پرسش از وجوه تمایز و تشابه دو رویکرد، محور اساسی بررسی  این مطالعه است. روش پژوهش تطبیقی است. یافته های پژوهش حاکی از تمایز بین دو رویکرد، در توصیف و تبیین مبانی و ریشه های اولیه دینداری است. از منظر روان شناختی، ریشه های اولیه دینداری ناشی از برآیند تجارب کودک با محیط پیرامونی است. از منظر اسلام نیز، ریشه های اولیه دینداری را باید در فطرت به معنای عشق به خیر و سعادت مطلقه پی جویی کرد، برایند تجارب کودک با محیط پیرامونی، تنها زمینه رشد یا انحراف از فطرت را فراهم می کند. در زمینه چگونگی شکل گیری دینداری، وجه تشابه دو دیدگاه، تأکید بر ایجاد محیط زیست امن، پویا و پاسخ گو برای رشد مطلوب دینداری است. هر دو دیدگاه، بر ثبت تجارب کودک- والدین در نظام روانی کودک و تأثیر این تجارب بر دینداری در آینده تأکید دارند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395

    محمود نوذری / استادیار روان شناسی تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه                                 mnowzari@rihu.ac.ir

    دریافت: 18/11/1394 ـ پذیرش: 30/3/1395

    چکیده

    این مقاله «رشد دینداری در اوائل کودکی» را از منظر روان شناختی و اسلامی و با هدف دستیابی به شناختی عمیق تر و چندوجهی بررسی کرده است. پرسش از وجوه تمایز و تشابه دو رویکرد، محور اساسی بررسی  این مطالعه است. روش پژوهش تطبیقی است. یافته های پژوهش حاکی از تمایز بین دو رویکرد، در توصیف و تبیین مبانی و ریشه های اولیه دینداری است. از منظر روان شناختی، ریشه های اولیه دینداری ناشی از برآیند تجارب کودک با محیط پیرامونی است. از منظر اسلام نیز، ریشه های اولیه دینداری را باید در فطرت به معنای عشق به خیر و سعادت مطلقه پی جویی کرد، برایند تجارب کودک با محیط پیرامونی، تنها زمینه رشد یا انحراف از فطرت را فراهم می کند. در زمینه چگونگی شکل گیری دینداری، وجه تشابه دو دیدگاه، تأکید بر ایجاد محیط زیست امن، پویا و پاسخ گو برای رشد مطلوب دینداری است. هر دو دیدگاه، بر ثبت تجارب کودک- والدین در نظام روانی کودک و تأثیر این تجارب بر دینداری در آینده تأکید دارند.

    کلیدواژه ها: رشد دینی، کودک، رویکرد روان شناختی، رویکرد اسلامی.

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوذری، محمود.(1395) رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(2)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمود نوذری."رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9، 2، 1395، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوذری، محمود.(1395) 'رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(2), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوذری، محمود. رشد دینداری در اوائل کودکی: رویکردی روانشناختی ـ اسلامی. روان‌شناسی و دین، 9, 1395؛ 9(2): 5-