روان‌شناسی و دین، سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، پاییز 1395، صفحات 69-88

    اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سمیرا مقصودی مدیح / کارشناس ارشد روان‌شناسي عمومي دانشگاه علامه طباطبائي / maqsudi_471@yahoo.com
    ✍️ فریده حسین ثابت / استاديار روان‌شناسي دانشگاه علامه طباطبائي / farideh_hosseinsabet@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی» در زنان سرپرست خانوار است. جامعه‌ی آماری تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان جیرفت در سال1392 است. نمونه شامل 20 تن از زنان سرپرست خانوار بهزیستی است که در مقیاس صبر، کمترین نمره را کسب کردند و به طور تصادفی، در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» جایگزین شدند. گروه «آزمایش» طی هشت جلسه، تحت آموزش صبر قرار گرفتند. برای ارزیابی توانمندی های شخصیت، از مقیاس «ارزش‏های فعال در عمل» استفاده شد. در این پژوهش، برای توصیف داده‏ها، از میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه‏ها از تحلیل «کوواریانس» استفاده گردید. همچنین برای بررسی پایداری اثربخشی دوره‌ی پیگیری از آزمون «t وابسته» استفاده شد. یافته‏ها اثربخشی آموزش صبر بر توانمندی های شخصیت (فضایل شجاعت، میانه روی و عدالت) را تأیید می‏کند و این تأثیر در پیگیری دو ماهه مشهود بود.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Effectiveness of Patience Training on the Three Virtues of Courage, Justice and Moderation
    Abstract: 
    The purpose of the current study is to ascertain the effectiveness of patience training on the three virtues of courage, justice and moderation among female-headed households. The statistical population includes all the female-headed households supported by welfare department Jiroft town in the year 1392. The sample includes 20 female-headed households covered by the welfare department who attained the lowest scores by the scale of patience, and have been randomly replaced in the two experimental and control groups. The experimental group passed an eight-session course on patience. In order to evaluate the personality capabilities, the scale of practical values in action in action have been used. Median and standard deviation have been used in this paper to describe the data. For testing hypothesis covariance analysis have been conducted. In addition, for analyzing the efficiency of the follow-up period, the (dependent t) test has been conducted. The results affirm the effectiveness of patience on the power of personality capabilities (three virtues: courage, moderation and justice) and this effect became obvious in a two-month follow up period.
    References: 
    متن کامل مقاله: 

     
    مقدمه
    روان‌شناسي کمتر در خصوص استعدادها، توانمندي‏ها و فضايل و آرزوهاي قابل تحقق، يا حداکثر ظرفيت روان‌شناختي انسان سخن گفته است (مازلو (Maslow)، 1954، ص 124). دلايل موجه اندکي وجود دارد مبني بر اينکه ارزيابي نقايص و کمبودها بايد به‌عنوان تنها هدف روان‌درماني مطمح‌نظر باشد (رشيد (Rashid)، 2009). در روان‏شناسي مثبت‌نگر، به جاي ضعف‏ها بر توانمندي‏ها تأکيد مي‏شود و هدف از آن ترميم کاستي‏ها و شکوفا کردن زندگي مردم عادي است (سليگمن، 2002، ص 78). روان‏شناسي مثبت‏نگر فرض مي‏کند افراد از آنچه مي‏توانند باشند، کمترند و همچنين نسبت به شيوع بيماري‏هايي همچون افسردگي، اعتياد، بي‏احساسي و خشونت واقف بوده، معتقد است: براي جلوگيري از بيماري‏ها، بايد از توانمندي‏هايي همچون اميد، خوش‌بيني، مهارت، پشتکار، انگيزش دروني و قابليت رواني، و معنويت برخوردار باشند و در پي آن است که بدانيم چگونه مي‏توانيم توانايي‏هاي افراد را تقويت كرده، افرادي نيرومندتر، پربارتر، مقاوم‌تر و شکوفاتر داشته باشيم (ريو (Reeve)، 2005، ص 150). روان‎شناسي مثبت‌نگر روي سه موضوع مرتبط با هم کار مي‏کند: مطالعة تجربيات مثبت، مطالعة صفت‏هاي شخصي مثبت، و بررسي موقعيت‏هايي که به شکل‏گيري صفات مثبت و تجربيات مثبت کمک مي‏کند (سليگمن و چيک سنت مهايي (Seligman & Csikszentmihalyi)، 2000).
    اين عقيده وجود دارد که استفاده از روان‏شناسي مثبت‌نگر مزايا و محاسن زيادي دارد. بر اساس پژوهش‏هاي جديد، روان‏شناسي مثبت‌نگر به افرادي که در پي کاهش پريشاني، افزايش اميد و شادماني و تسهيل رشد و تکامل خود هستند، توجه دارد (ژوزف و ورسلي (Joseph & Worsly)، 2005، ص 198). ظرفيت‏هاي روان‏شناختي، از قبيل اميدواري، تاب‏آوري، خوش‏بيني و خودکارامدي در کنار هم، عاملي را با عنوان «سرماية روان‏شناختي» به وجود مي‌آورند؛ سرمايه‌اي که ضامن سلامت رواني و حفظ شادماني در شرايط بغرنج است (آوي و همكاران، 2006). عقيده بر اين است که شادماني بايد به‌طور آشکار و صريح، در روان‏درماني پيگيري شود؛ زيرا در سلسله مراتب اهداف درماني، بالاترين جايگاه را به خود اختصاص مي‏دهد (بن‌شهر (Ben-shahr)، 2007، ص 174). يکي حوزه‏هاي مهم روان‌شناسي مثبت‌نگر، توانمندي‌هاي شخصيت و فضايل اخلاقي است.
    سليگمن و پترسون (2004) شش فضيلت جهاني و توانمندي‏هاي مربوط به هر فضيلت را بررسي و مطالعه كرده‏اند:
    ـ فضيلت خرد: خلاقيت، کنجکاوي، روشن‏فکري، علاقه به يادگيري، روشن‏بيني؛
    ـ شجاعت: شهامت، پشتکار، تماميت، زنده‏دلي؛
    ـ انسانيت: عشق، مهرباني، هوش اجتماعي؛
    ـ عدالت: شهروندي، بي‏طرفي، رهبري؛
    ـ ميانه‏روي: بخشش، فروتني، احتياط، خودتنظيمي؛
    ـ تعالي: تحسين زيبايي، قدرداني، اميد، شوخ‌طبعي، معنويت.
    توانمندي‌هاي شخصيتي به‌عنوان گرايش‌هايي براي عمل، علاقه و احساسي که شامل کاربرد قضاوت، جهت‏گيري و حرکت به سوي يک فضيلت قابل تقدير انساني يا نمونة انسان رشد يافته است، تعريف مي‏شود. همچنين نيرومندي‌ها نشان مي‏دهند که چه فضيلت‏هايي را براي عمل يا زندگي به منظور ارتقاي زندگي در حال رشد مي‏توانيم انتخاب کنيم. فضيلت «شجاعت» مستلزم اراده براي رسيدن به هدف با وجود موانع دروني و بيروني است و با استفاده از نيروهاي بي‏باکي، پشتکار و يکپارچگي تحقق مي‏پذيرد. فضيلت «عدالت» شامل استعداد برقراري پيوند در جامعة بزرگ‌تر است و از طريق نيروهاي کار گروهي، انصاف و رهبري محقق مي‏شود. فضيلت «ميانه‏روي يا اعتدال» مستلزم گرايش به حد وسط در ابراز تمايلات است و با خويشتن‏داري و احتياط تحقق مي‏پذيرد. به نظر کار (Carr) (2003) و پترسون و سليگمن (2004)، رشد برخي از توانمندي‌ها نيازمند انگيزه، تلاش و فرصت آموزشي است (والش (Walsh)، 2007).
    پژوهش‏ها در روان‌شناسي مثبت‌نگر و ساير علوم مرتبط نشان داده‏اند: افرادي که هيجانات مثبت و خوش‌بيني بيشتري را تجربه مي‏کنند عمر طولاني‏تري دارند. همچنين افراد اميدوار و شادمان روابط اجتماعي قوي‏تري با دوستان، همسر، همسايگان و وابستگان خود دارند و در مواجهه با بحران‌ها، توانمندي بيشتري از خود نشان مي‌دهند (فردريکسون (Fredrichson)، 2009، ص 157). سليگمن (2004) اعتقاد دارد: استفاده از توانمندي‌هاي شخصيتي در هر بعدي از زندگي، بهزيستي را افزايش مي‏دهد. امروزه روان‌شناسي مثبت‌نگر بحث‏ دربارة توانمندي‌هاي شخصيتي، تمرين‌هاي خانگي براي دروني کردن آنها و آموزش‏هايي براي به کار بردن آنها در دنياي واقعي را در برنامه‌هاي خود گنجانده است (سليگمن و همكاران، 2009). هدف از اين برنامه آگاهي نسبت به توانمندي‌هاي شخصيتي و ارتقاي آنها است (آيدز (Eades)، 2008، ص 210). توانمندي‌هاي شخصيتي مي‏تواند مانند يک سپر در برابر استرس و تروما عمل کند و مي‏تواند بهزيستي را افزايش دهد (پارک و همکاران، 2004). به کارگيري توانمندي‌هاي شخصيتي شادي را افزايش و نشانه‏هاي افسردگي را براي شش ماه کاهش مي‏دهد (سليگمن و همكاران، 2005). محققان بين توانمندي‌هاي شخصيتي و بهزيستي رواني و سازگاري و عملکرد اجتماعي مطلوب در مدرسه رابطه پيدا کرده‌اند (شوشاني و اسلون (Shoshani & Slone)، 2013).
    نتايج تحقيقات بيانگر آن مطلب است که پرورش توانمندي‏ها دو نتيجة مرتبط به بار مي‏آورد: 1. پرورش دادن رشد شخصي و سلامتي؛ 2. پيشگيري از ريشه‌دار شدن بيماري (مثل افسردگي و خودکشي) در شخصيت انسان (فيرس و ترال، 1382، ‌ص 325). توانمندي‌هاي‏ شخصيتي براي رشد مثبت ضروري هستند و برنامه‏هاي آموزشي بسياري براي افزايش توانمندي‌هاي شخصيتي تدوين شده است (برونلي و همکاران، 2013). گاهي شرايط دشوار مي‏تواند قابليت‏هاي فردي را افزايش دهد. تاب‏آوري در سختي‏ها موجب رشد توانمندي‌هاي شخصيتي مي‏شود (پترسون (Petrson) و سليگمن، 2004).
    ازاين‌رو، بايد به گروه‏هاي در معرض آسيب توجه بيشتري كرد تا توان مقابله با آسيب‌ها در آنها افزايش يابد و زمينة بيماري‌هاي رواني براي آنها فراهم نگردد. پژوهش‏ها حکايت دارند که زنان سرپرست خانوار 5/37 درصد خانوارهاي جهان را تشکيل مي‏دهند و در معرض استرس و آسيب‏هاي زمينه‏ساز مشکلات و اختلالات روان‌شناختي زيادي‏تري نسبت به ساير زنان هستند (مطيع، 1387). 77 درصد اين زنان در يک بررسي، مشخص شد که از نظر رواني سلامت کامل ندارند (حسيني و همكاران، 1388). توانمندي اين افراد در بعد رواني پايين است و بايد ارتقا يابد (رضايي قادي، 1389). زنان سرپرست خانوار در مقايسه با ديگر زنان، نقش‌هاي چندگانه‌اي دارند و اختلال‏هاي روان‌شناختي بيشتري را تجربه مي‏کنند و به دنبال شرايط مزبور، شرايطي براي بدرفتاري اين زنان نسبت به کودکانشان ايجاد مي‏شود (صادقي، 1388).
    امروزه جوامع مختلف توانمندسازي زنان سرپرست خانوار را در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و به‌ويژه رواني در برنامه‏هاي خود گنجانده‏اند (رضايي قادي، 1389). زنان سرپرست خانوار به سبب داشتن نقش‏هاي متعدد، فرصت آموزش ندارند و معمولاً در مقايسه با ديگر زنان، تحصيلات پايين‏تري دارند که اين خود اثر منفي بر سلامت روان‌شناختي آنها دارد (کيميايي، 1390) از سوي ديگر، فرصت‏هاي آموزشي زمينة رشد توانمندي‌هاي شخصيتي را فراهم مي‏کند که مي‌توان از نتايج آن بهره جست.
    روان‏شناسان و ديگر متخصصان بهداشت رواني براي مداخلة اثرگذارتر، بايد شناخت کافي دربارة گروه‏هاي فرهنگي و مهارت‌هاي لازم براي درمان مؤثر آنان را داشته باشند. براي اين منظور، روان‏شناسان بايد فرهنگ و ديدگاه‌هاي خود و گروه‌هاي موجود در فرهنگ طرف خود را بشناسند و مداخلات آگاهانة فرهنگي انجام دهند (فيرس و ترال، 1382، ص 274). از يک سو، ما در جامعة ديني و اسلامي زندگي مي‏کنيم. پژوهش‏ها نشان داده‏اند معنويت و اعمال مذهبي در ارتقاي سلامت روان مؤثرند (رين تروپ (Rippentrop) و همكاران، 2005؛ والروپالي و همکاران، 2012). معنويت به مراقبان بيماران مزمن اميد و ارزش زندگي مي‌بخشد (پيرس و همكاران، 2008؛ وودگيت، 2003) و به آنها احساس تعادل در زندگي مي‏دهد (پيرس (Pierce)، 2001). همچنين به آنها کمک مي‏کند که با بيمار مبتلا کنار بيايند (پوچاسکي، 2004). از سوي ديگر، منابع غني اسلام سرشار از آيات و بياناتي است که محتواي آن به شيوه‏هاي گوناگون براي کنار آمدن با بحران‏ها و استرس‏هاي زندگي اشاره دارد که درک و به کارگيري آنها مي‏تواند پشتوانة محکمي براي مردم به‌منظور سازگاري با شرايط دشوار زندگي فراهم کند. خداوند مي‏فرمايد: «حتماً شما را مي‏آزماييم به چيزي از ترس و گرسنگي و نقص مال‏ و جان، و مژده ده شکيبايان را؛ آنان که وقتي به ايشان مصيبتي مي‌رسد، گويند: قطعاً‌ ما از خداييم و به سوي او بازگشت کننده‌ايم» (بقره: 155-156).
    يکي از شاخص‏ترين و عام‏ترين صفات نفساني بازدارندة «صبر» است که زمينه‏ساز فضيلت‏هاي اخلاقي متعددي است. در منطق قرآن و آموزه‏هاي ديني، صبر به‌عنوان تنبلي، درنگ و قانع شدن در برابر وضعيت موجود نيست، بلکه به معناي پايداري و تلاش در رسيدن به سعادت و کرامتي است که انسان براي آن آفريده شده است (قرضاوي،1378، ص 25).
    پيامبر گرامي صبر را نيمي از ايمان دانسته‏اند (ديلمي، 1412ق، ص 241). در قرآن، بر هيچ فضيلتي به اندازة صبر تأکيد نشده است (محمدي اشتهاردي، 1380).
    در اسلام، صبر مهم‌ترين راهبرد در برابر فشار رواني است و انسان براي مقابله با حوادث و ناملايمات زندگي و در عين حال، حفظ سلامتي رواني خويش و توانايي ادامة حيات پرشور و نشاط، نيازمند صبر است، به‌گونه‌اي که در هيچ شرايطي تسليم نشود و با درايت و تلاش، گره‏ها را بگشايد (حسين‌ثابت، 1386، ص 54).
    با توجه به اينکه خداوند صبر را عامل توانمندسازي معرفي مي‌کند، فرض بر اين است که اگر بتوان صبر را به افراد آموزش داد، مي‏توان آسيب‏پذيري آنها را در برابر تغييرات تنش‏زا کاهش داد. از يك‌سو، آموزش صبر از طريق آفريدن معنا و ايجاد رابطه‏ با ديگر ويژگي‏هاي مثبت شخصيتي مي‏تواند به رشد شخصيتي کمک کند و افراد را توانمندتر كند. مفهوم «صبر» با توانمندي‌هاي شخصيتي «عدالت»، «ميانه‏روي» و «شجاعت» در ارتباط است. صبر به افراد کمک مي‏کند در برابر تغييرات ثبات هيجاني خود را حفظ کنند، راه اعتدال در پيش بگيرند و بتوانند بدون فشار هيجاني درست تصميم بگيرند.
    بدين‌روي، اگر مداخله‏اي مبتني بر آموزش صبر از منظر اسلام باشد، مي‏توان گامي مؤثر در برابر معضلات و مشکلات زندگي، به‌ويژه زنان سرپرست خانوار، که از پرمشکل‏ترين قشرهاي جامعه هستند، برداشت. بنابراين، پژوهش حاضر در پي يافتن پاسخ اين سؤال است که آيا با آموزش صبر، مي‏توان توانمندي‏هاي شخصيتي زنان سرپرست خانوار را افزايش داد؟
    در پژوهش حاضر، به سه توانمندي «شجاعت»، «ميانه‏روي»، و «عدالت» توجه شده است.
    روش پژوهش
    طرح پژوهش حاضر از نوع «نيمه آزمايشي» (پيش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل) است.
    جامعة آماري اين پژوهش، تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي شهرستان جيرفت در سال1392 بوده و نمونة اين تحقيق 20 نفر از اين زنان هستند.
    ابزار‌هاي پژوهش
    مقياس سنجش صبر: داده‏هاي مربوط به صبر به کمک مقياس سنجش صبر (حسين‌ثابت، 1387 ب) جمع‏آوري شد. اين مقياس داراي 48 سؤال است که به صورت پنج‌گزينه‏اي (هميشه، اغلب، معمولاً، گاهي و به‌ندرت) تنظيم شده است. سه مقولة مطمح‌نظر در اين مقياس، شامل «صبر در سختي‏ها»، «صبر در برابر گناه» و «صبر بر طاعت» است. چيدمان سؤالات بدون در نظر گرفتن مقوله‏هاي مطمح‌نظر و به گونة تصادفي بوده و نمرة نهايي مقياس سنجش صبر بين0 تا 192 است. آلفاي کرونباخ اين مقياس 86/0 به‌دست آمده و در پژوهش حاضر، آلفاي کرونباخ به‌دست آمده 62/0 است.
    مقياس ارزش‏هاي فعال در عمل (VIA-IS): در سال 2004 توسط پترسون و سليگمن به‌منظور سنجش توانمندي‏هاي شخصي ساخته شده و داراي 240 عبارت است. اين آزمون شامل 6 فضيلت و 24 صفت شخصيتي مثبت است و هر توانمندي با 10 عبارت سنجيده شده است.
    آزمودني بايد در يک مقياس ليکرت 5 درجه‏اي، ميزان موافقت و مخالفت خود به هر يک از عبارات را بيان کند. آزمودني‏ها براي پاسخ دادن به اين پرسش‌نامه، بايد دست‌كم 8 کلاس سواد و بالاي 18 سال داشته باشند. زمان متوسط براي پاسخ‏دهي به اين آزمون، بين 30-40 دقيقه است.
    ضريب آلفاي کرونباخ همة اين زير مقياس‏ها بالاتر از 70 بوده است. همچنين ضريب پايايي حاصل از روش بازآزمايي در يک فاصله زماني چهار ماهه نيز بالاتر از70 گزارش شده است.
    در پژوهش حاضر، فقط سه زير مقياس «شجاعت»، «عدالت» و «ميانه‏روي» بررسي شد و آلفاي کرونباخ اين سه مقياس - به ترتيب- 73/0، 64/0، و 68/0 به‌دست آمد.
    روند اجراي پژوهش
    سياهة زنان سرپرست خانوار با مراجعه به تمام مراکز تحت سرپرستي بهزيستي شهرستان جيرفت در سال 1392 بررسي شد (که شامل 170 نفر بود) و 70 نفر از آنها، که ملاک‏هاي ورود به پژوهش (تحصيلات بالاتر از سيکل، سن بالاتر از 18، محل سکونت مرکز شهر و روستاهاي نزديک به آن) را دارا بودند، انتخاب شدند. 60 تن از آنها دعوت پژوهشگر براي ورود به پژوهش را پذيرفتند و «پرسش‌نامه صبر» روي آنها اجرا گرديد. 48 تن از آنان به صورت صحيح و کامل به پرسش‌نامه‌ها پاسخ دادند. با توجه به اينکه پايايي آزمون صبر 615/0 بود ضريب اعتبار اين آزمون 78/0 به دست آمد. ازاين‌رو، با استفاده از جدول تيلور و راسل با احتمال 91 درصد درستي انتخاب و با پاية 60 درصد از بين 48 تن که به‌طور کامل و صحيح پاسخ داده بودند (آلن و ين، 1374، ص 164)، 20 تن که نمرات مقياس صبر آنها کمترين بود، انتخاب شدند و به‌طور تصادفي، بر اساس قاعدة زوج و فرد، به دو گروه «آزمايش» و «کنترل» تقسيم شدند.
    سپس مقياس ارزش‌هاي فعال در عمل (اجراي پيش‌آزمون)، در اختيار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
    طرح‌وارة آموزش صبر را حسين‌ثابت (1386) در پايان‌نامة دکتري خود تدوين کرد و از آن براي کاهش افسردگي و اضطراب و افزايش شادکامي استفاده کرد. تدوين اين طرحواره بر مبناي تحقيق در متون اخلاقي و روايي شيعه و سني صورت گرفته و چند تن از استادان روان‌شناسي و معارف اسلامي «دانشگاه علامه طباطبائي» آن را تأييد كرده‌اند.
    جلسات درماني شامل هشت جلسه در طول چهار هفتة متوالي به صورت سه روز در ميان به مدت يک ساعت ارائه گرديد. جلسات آموزش صبر عبارتند از:
    جلسة اول: معرفي اعضا، تعريف «صبر» و پيامدهاي آن، بي‌صبري و پيامدهاي آن؛
    جلسة دوم: اهميت و ضرورت صبر، ويژگي صابران و اسوه‌هاي صبر در قرآن؛
    جلسة سوم: صبر در سختي‌ها و مشکلات و صبر به معناي استقامت با تأکيد بر فلسفة مشکلات؛
    جلسة چهارم: تأخير در ارضا و خويشتن‌داري؛
    جلسة پنجم: صبر در خشم و گذشت؛
    جلسة ششم و هفتم: صبر و مدارا کردن با ديگران؛
    جلسة هشتم: صبر بر نعمت‌ها، صبر در معصيت، و صبر در طاعت.
    پس از پايان يافتن دورة آموزشي، مجدداً «پرسش‌نامة ارزش‌هاي فعال در عمل» به‌عنوان پس‌آزمون توسط هر دو گروه تكميل شد و دو ماه پس از اجراي پس‌آزمون، پيگيري انجام گرفت. جلسات آموزش صبر در مکان سالن همايش «ادارة بهزيستي» شهرستان جيرفت اجرا گرديد. در تمام جلسات، با روش «پرسش و پاسخ»، جوي چالش‌برانگيز ايجاد گرديد و با «بحث گروهي» سعي شد تا شرکت‌کنندگان حضور فعالي داشته باشند و كسي غيرفعال نماند. در هر جلسه، تعدادي سؤالات هدفمند در جهت موضوع جلسه و براي آشنايي اعضا با مفاهيم منظور و ايجاد ديدي جديد به شرايط زندگي خود و الگوبرداري از يکديگر مطرح گرديد و داستان‌هاي مرتبط با موضوع جلسه، براي دستيابي به شناختي از خود و در مجموع، رسيدن به اهداف آموزشي نقل شد و در انتهاي هر جلسه، تکليفي معين مي‌گرديد و در ابتداي جلسة بعد حداکثر 10 دقيقه دربارة آن و نظرات برخي از مادران صحبت مي‌شد. هدف از انجام تکاليف، تداوم آموزش بود. طي تمامي جلسات، به قيد قرعه جوايزي براي تشويق براي شرکت در همة جلسات به شرکت‌کنندگان داده مي‌شد. پس از دو ماه براي پيگيري، هر دو گروه مجدداً «پرسش‌نامه‏هاي ارزش‏هاي فعال در عمل» را تکميل کردند.
    يافته‌هاي پژوهش
    شرکت‏کنندگان اين پژوهش 20 تن از زنان سرپرست خانوار بودند که به صورت تصادفي در دو گروه «کنترل» و «آزمايش» جايگزين شدند. در اين قسمت، نتايج مربوط به تأثير مداخلة آموزش صبر بر سه فصيلت جهاني «عدالت»، «ميانه‌روي» و «شجاعت» توسط آزمون «ارزش‌هاي فعال در عمل» ارائه شده است.
    جدول 1. شاخص‏هاي توصيفي گروه آزمايش و کنترل
    گروه    آزمون    ميانگين    انحراف استاندارد
    آزمايش
    (فضيلت شجاعت)    پيش‌آزمون
    پس‏آزمون
    پيگيري    3/14
    08/17
    52/16    59/1
    19/1
    19/1
    کنترل
    (فضيلت شجاعت)    پيش‏آزمون
    پس‏آزمون    82/15
    91/15    73/1
    94/1
    آزمايش
    (فضيلت ميانه‏روي)    پيش آزمون
    پس‏آزمون
    پيگيري    54/14
    31/17
    60/16    22/1
    32/1
    08/1
    کنترل
    (فضيلت ميانه‏روي)    پيش‏آزمون
    پس‏آزمون    49/15
    57/15    92/1
    01/2
    آزمايش
    (فضيلت عدالت)    پيش‌آزمون
    پس‏آزمون
    پيگيري    54/11
    66/13
    57/12    98/0
    04/2
    38/1
    کنترل
    (فضيلت عدالت)    پيش‏آزمون
    پس‏آزمون    95/11
    82/11    49/1
    30/1
    آزمون فرضيه‏هاي پژوهش
    براي بررسي تأثير متغير مستقل بر وابسته، از تحليل «کواريانس»، و براي بررسي پايداري اثربخشي برنامة آموزشي در دورة پيگيري دو ماهه، از آزمون «t همبسته» استفاده شده است. مفروض تحليل کوواريانس طي جداول (2) تا (6) نشان داده شده است. با توجه به برقرار بودن تمام مفروض تحليل کوواريانس، از اين آزمون استفاده شد که نتايج اين تحليل در جدول (7) آمده است.
    جدول 2. آزمون متعادل بودن توزيع نمرات فضيلت «شجاعت»، «ميانه‌روي» و «عدالت»
        کولموگروف- اسميرنوف    شاپيرو- ويلک
        آماره     درجه آزادي    معناداري    آماره    درجه آزادي    معناداري
    فضيلت شجاعت                        
    پيش‏آزمون    13/0    20    20/0    93/0    20    22/0
    پس‏آزمون    14/0    20    20/0    94/0    20    24/0
    فضيلت ميانه‌روي                        
    پيش‏آزمون    12/0    20    20/0    97/0    20    90/0
    پس‏آزمون    16/0    20    16/0    94/0    20    31/0
    فضيلت عدالت                        
    پيش‏آزمون    17/0    20    12/0    90/0    20    04/0
    پس‏آزمون    10/0    20    20/0    96/0    20    62/0
    جدول 3. آزمون همگني واريانس‏هاي نمرات فضيلت «شجاعت»، «ميانه‌روي» و «عدالت»
        آمارة لوين    درجة آزادي 1    درجة آزادي 2    معناداري
    فضيلت شجاعت                
    پيش‏آزمون    20/0    1    18    65/0
    پس‏آزمون    85/2    1    18    10/0
    فضيلت ميانه روي                
    پيش‏آزمون    91/0    1    18    35/0
    پس‏آزمون    42/2    1    18    13/0
    فضيلت عدالت                
    پيش‏آزمون    29/1    1    18    27/0
    پس‏آزمون    01/0    1    18    91/0
    جدول 4. ماتريکس همبستگي بين متغيرها
    همبستگي    فضيلت شجاعت    فضيلت ميانه‏روي    فضيلت عدالت
    فضيلت شجاعت
    معناداري    00/1    80/0
    00/0    72/0
    00/0
    فضيلت ميانه‏روي
    معناداري    80/0
    00/0    00/1    76/0
    00/0
    فضيلت عدالت
    معناداري    72/0
    00/0    76/0
    00/0    00/1
    جدول 5. آزمون همگني شيب رگرسيون نمرات فضيلت «شجاعت»، «ميانه‌روي» و «عدالت»
        مجموع مجذورات    درجه آزادي    ميانگين مجذورات    F    معناداري
    فضيلت شجاعت                    
    پيش‏آزمون. شرايط آزمايش    61/12    2    30/6    60/2    10/0
    فضيلت ميانه‌روي                    
    پيش‏آزمون*شرايط آزمايش    29/29    2    64/14    54/6    00/0
    فضيلت عدالت                    
    پيش‏آزمون شرايط آزمايش    79/16    2    39/8    57/2    10/0
    جدول 6. آزمون خطي بودن رابطة بين متغير مستقل و وابسته
        مجموع مجذورات    درجة آزادي    ميانگين مجذورات    F    معناداري
    فضيلت شجاعت    83/8    1    83/8    94/3    06/0
    فضيلت ميانه‌روي    95/14    1    95/14    82/6    01/0
    فضيلت عدالت    43/16    1    43/16    23/5    03/0
    جدول 7. تحليل کوواريانس (نمرات فضيلت شجاعت)
        مجموع مجذورات    درجه آزادي    ميانگين مجذورات    F    معناداري    مجذور اتا
    شجاعت                        
    شرايط آزمايشي    34/13    1    34/13    95/5    02/0    25/0
    خطا    08/38    17    24/2    -    -    -
    ميانه‌روي                        
    شرايط آزمايشي    63/23    1    63/23    78/10    004/0    38/0
    خطا    24/37    17    19/2    -    -    -
    عدالت                        
    شرايط آزمايشي    43/16    1    43/16    23/5    03/0    23/0
    خطا    38/53    17    14/3    -    -    -
    1. شجاعت
    فرضية پژوهش: آموزش صبر، فضيلت «شجاعت» زنان سرپرست خانوار را افزايش مي‌دهد.
    با توجه به داده‏هاي آماري به‌دست آمده، با 95 درصد اطمينان مي‏توان گفت: آموزش صبر بر افزايش فضيلت «عدالت» تأثير داشته است.
    2. ميانه‏روي
    فرضية پژوهش: آموزش صبر، فضيلت «ميانه‏روي» زنان سرپرست خانوار را افزايش مي‌دهد.
    با توجه به داده‏هاي آماري به‌دست آمده، با 95 درصد اطمينان مي‏توان گفت: آموزش صبر بر افزايش فضيلت «ميانه‏روي» تأثير داشته است.
    3. عدالت
    فرضية پژوهش: آموزش صبر، فضيلت «عدالت» زنان سرپرست خانوار را افزايش مي‌دهد.
    با توجه به داده‌هاي آماري به‌دست آمده، با 95 درصد اطمينان مي‌توان گفت: آموزش صبر بر افزايش فضيلت «عدالت» تاثير داشته است.
    بررسي پايداري اثربخشي برنامة آموزشي در دورة پيگيري دو‌ماهه
    ميانگين نمرات همة فضيلت‌ها در دورة «پيگيري» کاهش داشته است. براي بررسي معناداري اين کاهش، از آزمون «t همبسته» استفاده ‏شد. اگر آموزش تأثير پايداري داشته باشد، نبايد کاهش نمرات در دورة پيگيري تفاوت معناداري با پس‏آزمون داشته باشد.
    جدول 4. آزمون بررسي معنادار بودن تفاوت ميانگين‏ فضيلت‌ها در پس‏آزمون و دورة پيگيري
        T    درجه آزادي    معناداري
    شجاعت    06/2    9    06/0
    ميانه‌روي    97/1    9    08/0
    عدالت    13/2    9    06/0
    با توجه به معناداري به‌دست‏آمده، مي‏توان با اطمينان 95 درصد بيان کرد که تأثير برنامة آموزشي پايدار بوده است.
    بحث و نتيجه‌‌گيري
    1. يافته‌هاي آماري نشان مي‌دهد: آموزش صبر فضيلت «شجاعت» زنان سرپرست خانوار را افزايش مي‏دهد. اين فضيلت با شهامت، پشتکار، تماميت، و زنده‏دلي تحقق مي‌پذيرد. «شهامت» يعني: رويارويي با دشواري‌ها و چالش‌هاي زندگي، ايستادگي کردن و کنار نکشيدن، توانايي مقابله با رفتارهاي ناشايست بدکاران و بي‌تابي نکردن در بيماري‌ها و مشکلات. «ثبات قدم و پشتکار» يعني:‌ به پايان رساندن کارها و برنامه‌هاي هرچند سخت بدون شکوه و شکايت، کنار نگذاشتن اعتقادات درست خود و دفاع از آنها هرچند با مخالفت مواجه شوند. «زنده‌دلي» يعني: سرزنده بودن، با شور و اشتياق به کارهاي روزانه روي‌آوردن، و شورآفرين و شوق برانگيز بودن. «تماميت» يعني: زندگي کردن با درستي و اصالت، صادق بودن با خود و ديگران (پترسون و سليگمن،2004).
    يکي از معاني «صبر»، «پشتکار و ايستادگي تا رسيدن به نتيجة مطلوب» است که در برنامة آموزشي، با معرفي الگوهاي صبر، داستان‌ها، آيات و روايات به آن توجه شد و شرکت‌کنندگان در موقعيت‌هاي طبيعي، نقاط قوت و ضعف خود را در هر زمينه شناخته، به تمرين براي تقويت ضعف خويش پرداختند.
    صبور در مواجهه با مشکلات، دچار تشويش و نا اميدي و کاهش عزت‌نفس نمي‌شود و از خود مقاومت نشان مي‌دهد و به مشکلات به‌عنوان فرصت مي‌نگرد، نه تهديد؛ همان‌گونه که پيامبر گرامي مي‌فرمايند: صابر را اين‌گونه مي‌بينيد: «تنبلي نمي‌ورزد، افسرده و دلتنگ نمي‌گردد، و از خداي خود شکوه نمي‌کند».
    «شهامت يا دليري» که توانمندي ديگري از فضيلت شجاعت (شهامت، پشتکار، تماميت، زنده‏دلي) است، به‌عنوان يکي از آثار صبر معرفي شده است. خداوند در آية‌ 107 سورة بقره، مي‌فرمايد: «... در برابر محروميت‌ها و بيماري‌ها و در ميدان جنگ استقامت به خرج مي‌دهند. اينها کساني هستند که راست مي‌گويند و اينان پرهيزگارند».
    افراد در برنامة آموزش صبر، مي‏آموزند به جنبه‏هاي مثبت و امکانات زندگي خود بيشتر توجه داشته باشند و ترغيب مي‏شوند موفقيت‏هاي گذشته را به ياد آورند. تمام اين آموزش‌ها خوکارامدي، خوش‏بيني و اميدواري را افزايش مي‏دهد و اين امکان را مي‏دهد که با انگيزه و تلاش بيشتري با مشکلات مواجه شوند. در واقع، افراد در اين برنامه، الگوي مناسب در زمينة صبر پيدا مي‏کنند. صبور پشتکار دارد. با شهامت است. زنده‌دل و اميدوار است به اينکه پايان شب سيه سپيد است و چالش‌هاي زندگي فرصتند، نه تهديد. امام علي مي‌فرمايند: «اگر بردبار نيستي خود را بردبار نشان بده؛ زيرا اندکند کساني که خود را همانند مردمي کنند و از جملة آنها به‌شمار نيايند» (نهج‌البلاغه، ح 207). براي الگوگيري مناسب، بايد مصاديق رفتاري صابر را دانست. در حقيقت، صبور هدف همه‌جانبه‌اي دارد و در جهت هدفش تلاش مي‌کند تا از مسير درست منحرف نشود. هدف وي تخطي نکردن از مسير عقل و شرع است. در بطن آموزش، شرکت‌کنندگان ويژگي‌ها و مصاديق رفتاري آن را ياد مي‌گيرند.
    با توجه به اينکه نزديکترين مفهوم روان‌شناختي به صبر «تاب‌آوري» است، اين نتيجه همسوست با يافته‌هاي تحقيق (برونلي و همکاران، 2013) مبني بر «تأثير تاب‌آوري بر توانمندي‌هاي شخصيت»؛ تحقيق (پيترسون و سليگمن، 2003) مبني بر اينکه «تاب‌آوري در شرايط سخت موجب رشد توانمندي‌هاي شخصيت مي‌شود» تحقيق (زارع بواني، 1392، ص 162) مبني بر «تأثير آموزش صبر بر اميد»؛ تحقيق (نامداري و همکاران، 1389) مبني بر «تأثير آموزش اميد بر توانمندي‌هاي شخصيت» به نظر مي‌رسد «اميد» در تلاش و پشتکار نقش دارد؛ اميد به آسان شدن سختي‌ها و رسيدن به اهداف و قرب پروردگار کمک مي‌کند. همچنين اين تحقيق همسو با پژوهش حسين‌ثابت (1387 الف) مبني بر اينکه «آموزش صبر منجر به کاهش اضطراب و افسردگي و افزايش شادکامي مي‌شود»؛ است زيرا وقتي با آموزش صبر، هيجان‌هاي منفي کاهش و هيجانات مثبت افزايش مي‌يابد، به زنده‌دلي افزايش پيدا مي‌کند.
    امام علي مي‏فرمايد: «ناتواني، آفت؛ شکيبايي، شجاعت، و زهد ثروت است» (نهج‌البلاغه، ح 4).
    2. نتايج آماري نشان مي‌دهد: آموزش صبر فضيلت «عدالت زنان» سرپرست خانوار را افزايش مي‏دهد. فضيلت «عدالت» شامل استعداد برقراري پيوند در جامعة بزرگ‌تر است و از طريق كار گروهي (شهروندي)، انصاف و رهبري محقق مي‏شود. «کار گروهي» (شهروندي) يعني: وفادار و متعهد بودن به ارزش‌هاي خانواده، گروه، شهر، کشور و دين خود؛ احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها، معلمان و استادان و مديران خود؛ و اطاعت از رهنمودهاي درست و منطقي آنها. «انصاف و برابري» يعني: جهت‌گيري نداشتن در تصميم‌ها و قضاوت‌هاي خود و کنار گذاشتن تعصبات گروهي، قومي و نژادي. «رهبري» يعني: سازمان‌دهي و هماهنگي، حفظ و بالا بردن روحيه و ارزيابي‌هاي دوره‌اي از کارهاي کساني که در گروه و سازمان کار مي‌کنند و رهبري فرد را پذيرفته‌اند (بدخواهي براي هيچ‌کس، خيرخواهي براي همه) (پترسون و سليگمن، 2004).
    دين اسلام نكات ذيل را از آثار صبر مي‌داند: استحکام پيوندهاي اجتماعي، حفظ اتحاد و همکاري، بردباري در برابر تهمت و زخم زبان و برخوردهاي جاهلانه، حق‌طلبي، و داشتن روش و منش کريمانه در برخورد با جاهل (هاشمي رفسنجاني و همکاران، 1386، ص 68) که با فضيلت «عدالت» متناسب است.
    خداوند علت برگزيده شدن پيامبران به رهبري امت‌ها را صبر و شکيبايي آنها بيان مي‌کند؛ زيرا مردم‌دارند وحق‌طلب؛ بدي را با نيکي دفع مي‌کنند، قضاوت‌هايشان به دور از جهت‌گيري و تعصب و تبعيض است؛ براي هيچ‌کس بدخواه نيستند؛ ارزش‌هاي مشخصي دارند و ديگران را به آنها تشويق مي‌کنند؛ نظر و عقيدة افراد را مهم مي‌دانند؛ و يکي از ارزش‌هاي جمعي آنها حفظ روحية اتحاد و همکاري است که با توانمندي‌هاي فضيلت «عدالت» تناسب دارد. حضرت علي مي‏فرمايند: «صبر ابزار سروري و رهبري است» (نهج‌البلاغه، ح 4).
    «عجله نکردن در قضاوت و ارزيابي» از معاني «صبر» است. لازمة عدالت اين است که فرد بتواند قضاوت درستي از شرايط موجود داشته باشد و لازمة قضاوت درست توانايي ارزيابي دقيق است. مسلم است ارزيابي دقيق نياز به زمان و به تعويق انداختن تصميم‏گيري دارد. صبر به فرد زمان لازم را مي‏دهد تا به دور از هيجان‏ها، ارزيابي درستي داشته باشد و متعاقب آن، بتواند تصميم‏گيري عادلانه‏اي بکند؛ چنان‌كه حضرت علي مي‌فرمايند: «صبر کليد درک (شناخت) است» (ابن شعبه حراني، 1400ق، ص 26).
    زنان سرپرست خانوار رهبري خانواده را به عهده دارند. رهبري موفق، انصاف و مسئوليت‌‌پذيري در قبال اعضاي گروه وقتي تحقق مي‏يابد که فرد توانايي لازم براي منصف بودن، توجه به نيازهاي اعضاي خانواده و عقايد آنها و ايجاد انگيزه براي همکاري و کار گروهي داشته باشد. تمام اين مفاهيم در جلسة صبر و مدارا کردن با ديگران مطمح‌نظر قرار گرفت.
    از سوي ديگر، صبر به افراد کمک مي‏کند هنگام مواجهه با تغييرات (چه خوشايند و چه ناخوشايند) ثبات هيجاني خود را حفظ کنند. بنابراين، انرژي فرد بيش از آنکه درگير هيجان‏هاي منفي ناشي از اين تغييرات شود، در خدمت منابع شناختي قرار مي‏گيرد. اين منابع شناختي به فرد اين فرصت را مي‏دهد تا موقعيت را درست بررسي کند و به دور از تلاطم‏هاي هيجاني تصميم درستي بگيرد.
    در واقع، مي‏توان گفت: آموزش صبر مي‏تواند راهبردهاي مسئله‏مدار را، که ابزار رهبري موفق است، در افراد تقويت کند. كسي که در مواجهه با موانع و دشواري‏ها، با خشم و ناکامي واکنش نشان مي‏دهد، توانايي لازم براي حل مسئله را ندارد. در طرحوارة صبر، با استفاده از داستان‌ها، آيات و روايات، تکاليف خانگي، فرصت‌هاي تکرار و تمرين در موقعيت‌هاي واقعي و فن «30 ثانيه فکر- بعد عمل» افراد تمرين مي‏کنند که هنگام مواجهه با مسائل، ابتدا به خودشان فرصت دهند تا هيجانات ناشي از ارزيابي سريع آنها از رويدادها فروکش کند و زمان کافي براي تصميم‏گيري مناسب داشته باشند.
    هنگامي‌که شخصي با رويدادهاي برانگيزانندة هيجان مواجه مي‏شود، ابتدا مناطق زير قشري فعال مي‏شود. اگر او بتواند اين دورة کوتاه برانگيختگي جسمي و روحي را تاب آورد، مناطق برتر مغزي فعال مي‏شوند و شرايط را مديريت مي‏کنند. در مجموع، مي‏توان گفت: هدف اصلي صبر غلبة عقل بر هيجانات است. بدين‌روي، فرد مي‏تواند تصميم عاقلانه بگيرد و عادلانه رفتار کند. توجه به آيات و روايات ذيل بيانگر نقش صبر در دستيابي به عدالت و برقراري ارتباط مؤثر با افراد جامعه است:
    - «و از آنان امامان و پيشواياني قرار داديم که به فرمان ما مردم را هدايت مي‌نمودند؛ زيرا شکيبايي كردند و به آيات ما يقين داشتند» (سجده: 24).
    - «با شکيبايي در برابر بي‌خردان، ياران انسان زياد مي‌شود» (نهج‌البلاغه، حکمت 224).
    - «هرگاه خواستيد مجازات کنيد تنها به مقداري که به شما تعدي شده است کيفر دهيد، و اگر شکيبايي کنيد اين کار برايتان بهتر است» (نحل: 126).
    با توجه به اينکه نزديک‌ترين مفهوم روان‌شناختي به «صبر»، «تاب‌آوري» است، اين نتيجه همسو با يافته‌‌هاي برونلي (Brownlee) و همکاران (2013)، همچنين تحقيق پيترسون و سليگمن (2003) است مبني بر اينکه «تاب‌آوري در شرايط سخت موجب رشد توانمندي‌هاي شخصيت مي‌شود».
    3. نتايج آماري نشان مي‌دهد که آموزش صبر فضيلت «ميانه‏روي» زنان سرپرست خانوار را افزايش مي‏دهد.
    «ميانه‏روي» به معناي «گرايش به حد وسط در ابراز تمايلات و هيجانات» است و با بخشش، فروتني، احتياط، و خويشتن‌داري (خودتنظيمي) تحقق مي‌يابد.
    «بخشش» يعني: بخشيدن خطاي ديگران و در انديشة کينه‌توزي و انتقام نبودن. بخشش نشان‌دهندة مجموعه‌اي از دگرگوني‌هاي مفيد است که در درون فردي که از سوي ديگري آسيب ديده است، روي مي‌دهد. «فروتني» يعني: خودستايي نکردن، براي خود امتياز ويژه‌اي نديدن، و با وجود داشتن موفقيت‌هاي زياد از ناتواني‌ها و شکست‌هاي خود غافل نشدن. «احتياط» يعني: آينده‌نگر بودن، و ترجيح دادن مصلحت‌هاي آتي بر لذت‌هاي آني. «خويشتن‌داري» يعني: به آساني نيازها و تکانه‌هاي خود را مهار کردن. توانايي سازمان‌دهي احساسات در هنگام مواجه شدن با حوادث، و جهت دادن و از کار انداختن هيجان‌هاي منفي (پترسون و سليگمن، 2004).
    يکي از ابعاد صبر، «صبر بر گناه» است. زماني فرد به انجام کاري خارج از عرف و شرع ميل پيدا مي‌کند و بازداري به حداقل مي‌رسد و نمي‌تواند ارضا را به تأخير اندازد مرتکب گناه مي‌شود. پس صبر مبارزه با تمايلاتي است که موجب فروپاشي فرد مي‌شود، و هدايت تمايلات است و ايجاد اراده و وادار کردن خود به غلبه بر موانع دروني، مثل تنبلي، بي‌حوصلگي و مقابله با هر تمايل و اقدام خارج از عرف و شرع و در مقابل، ايجاد رغبت و تمايل. 
    نوع ديگر، «صبر در خوشي و دستيابي به نعمت‌ها» است. صبور در اين مواقع، دچار خودخواهي و غرور نمي‌شود؛ از خود فراتر رفته، به ديگر خواهي مي‌رسد. از سوي ديگر، بر اساس منابع ديني برخي از آثار صبر عبارت است از: اجتناب از اسراف و افراط و تفريط، اجتناب از کينه‌ورزي، تواضع، بخشش و گذشت، رفتار نيک در برابر خطاهاي افراد نادان و اجتناب از شتاب‌زدگي (هاشمي رفسنجاني و همکاران، 1386، ص 147) که با ويژگي‌هاي «ميانه‌روي» تناسب دارد.
    صبر علاوه بر اينکه تحمل سختي‏ها را در نظر مي‏گيرد، شامل خويشتن‏داري در خوشي‏ها نيز هست. صبور در برابر سختي‏ها آه و ناله نمي‏کند و چون به ساحل امن رسيد، از خود بي‌خود نمي‏شود و افراط در پيش نمي‏گيرد؛ معطوف به حل مسئله مي‌شود، نه هيجان‌طلب. آينده‌نگر افق ديدش گسترده است.
    رهرو آن نيست گهي تند و گهي خسته رود        رهرو آن است که آهسته و پيوسته رود
    از سوي ديگر، مؤلفة ديگر فضيلت ميانه‌روي «احتياط» است؛ فضيلت رد خطر احتمالي را عقلاً پسنديده مي‌داند؛ مثل رد خطرات ناشي از حوادث رانندگي، پرخوري، عدم کنترل خشم، مصرف مواد مخدر، و روابط ناسالم و بدون مرز. ازآن‌رو که تمام اين آموزه‏ها در فرهنگ اسلامي و به‌ويژه مفهوم صبر به چشم مي‏خورد، آموزش صبر مي‏تواند اين توانمندي شخصيتي را افزايش دهد.
    در برنامة آموزشي صبر در جلسة تأخير در ارضا و جلسة خشم و گذشت، مفهوم «ميانه‏وري» مطرح شد. شرکت‌‌کنندگان با داستان‌ها، آيات و روايات به تقويت نقاط ضعف خود پرداختند و شناخت پيدا کردند. لازمة ميانه‏روي خويشتن‏داري و اندازه نگه‌داشتن است. افراد با استفاده از داستان‏هاي ديني، با مفهوم «خويشتن‏داري» و تأثير آن آشنا ‏شدند. افراد در تکاليف خانگي موقعيت‏هايي را که نيازمند خويشتن‏داري است، تشخيص مي‌دهند و نقاط ضعف خود را مي‌يابند و آنها را برطرف مي‌کنند.
    بنابراين، آموزش صبر در حفظ ثبات هيجاني به فرد کمک مي‏کند. هيجان ناشي از ارزيابي رويدادهاست. در صبر، مي‌آموزيم که فلسفة هر خوشي و ناخوشي امتحان و آزمايش است. كسي که اين طرحوارة شناختي را دارد، مي‏تواند در برابر تغييرات، ثبات هيجاني خود را حفظ کند، و كسي که درگير هيجان‏ها نشود راحت‏تر مي‏تواند مسير اعتدال را در پيش‏ گيرد.
    نتايج اين تحقيق همسوست با تحقيق ايزدي طامه و همکاران (1389)، مبني بر «تأثير آموزش صبر بر کاهش پرخاشگري در دانشجويان علوم انتظامي»؛ و تحقيق شکوفه‌فرد و خرمايي (1391) مبني بر «نقش پيش‌بين مؤلفه‌هاي صبر در کاهش پرخاشگري دانشجويان». همچنين با تحقيق برونلي و همکاران (2013) مبني بر «تأثير تاب‌آوري بر توانمندي‌هاي شخصيت» همسو است.
    اين پژوهش با برخي محدوديت‌ها مواجه بود؛ از جمله:
    - عدم استفاده از روش «نمونه‏گيري تصادفي» که امکان تعميم يافته‏ها را با مشکل مواجه مي‏کند؛
    - فقدان پژوهش‌هاي همسو با تأثير آموزش صبر بر توانمندي‌هاي شخصيت؛
    - ناهمگن بودن و متفاوت بودن مشکلات گروه نمونه؛ مثل اعتياد همسر، صعب‏العلاج بودن بيماري همسر، از کار افتادگي همسر، بيماري رواني همسر، عقب‌ماندگي همسر، مرگ همسر، فرار همسر، تجرد، و طلاق، به‌گونه‌اي که بعضي به زمان بيشتري براي آموزش داشتند؛
    - شرايط اقليمي و شروع فصل گرما و علاقة افراد براي رفتن به مناطق ييلاقي، انگيزة افراد را براي شرکت در جلسات تحت تأثير قرار داد. بدين‌روي، پژوهشگر ناگزير بود تا محتواي جلسات آموزشي خود را کمتر کند.
    به استناد يافته‌هاي پژوهشي حاضر، مي‌توان عناوين ذيل را به متخصصان حوزة بهداشت روان ارائه داد:
    - اثربخشي آموزش صبر بر افزايش فضيلت‏هاي خرد، تعالي، و انسانيت؛
    - طولاني‏تر كردن دورة آموزشي تا افراد زمان کافي براي تمرين و تغيير داشته باشند.
     
     

    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1386، ترجمة محمد دشتي، قم، دلشاد.
    • ابن‌شعبه حراني، حسن‌بن علي، 1400ق، تحف‌العقول، تصحيح علي‌اكبر غفاري، تهران، اسلاميه.
    • ايزدي طامه، احمد و همكاران، 1389، «مقايسه تأثير آموزش صبر و حل مسئله بر کاهش پرخاشگري و انتخاب راهبردهاي مقابله‌اي دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي»، دانش انتظامي، سال يازدهم، ش 3، ص 182-195.
    • حسين‌ثابت، فريده، 1386، تعيين اثربخشي آموزش صبر بر اضطراب، افسردگي و شادکامي، پايان‌نامه دکتري روان‌شناسي، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
    • ـــــ ، 1387 الف، «اثربخشي آموزش صبر بر اضطراب، افسردگي و شادکامي»، اسلام و روان‌شناسي، سال اول، ش 2، ص 79-92.
    • ـــــ ، 1387 ب، «مقياس سنجش صبر براي نوجوانان»، روان‌شناسي و دين، سال اول، ش 4، ص 73-87.
    • حسيني، سيداحمد و همكاران، 1388، «برسي سلامت روان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي شهر تهران»، پژوهش اجتماعي، سال دوم، ش 3، ص 119-139.
    • ديلمى، حسن‏، 1412ق، إرشاد القلوب إلى الصواب، ‏قم، شريف رضى‏.
    • رضايي قادي، خديجه، 1389، «شاخص‌هاي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار»، در: دومين همايش توانمندسازي زنان و توان‌افزايي زنان سرپرست خانوار، ص 179-199.
    • رضايي، محمدعلي و همكاران، 1392، «بررسي مشكلات زنان سرپرست خانواده استان سيستان و بلوچستان در سال 1389»، پژوهش در سلامت، دوره سوم، ش 3، ص 452-457.
    • زارع بواني، راضيه، 1392، اثربخشي آموزش صبر بر بهزيستي روان‌شناختي و اميد مادران کودکان کم توان ذهني، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
    • شکوفه‌فرد، شايسته و فرهاد خرمايي، 1391، «صبر و بررسي نقش پيش‌بين مؤلفه‌هاي آن در پرخاشگري دانشجويان»، روان‌شناسي دين، سال پنجم، ش 2، ص 112-116.
    • صادقي، علي‌اکبر، 1388، «زنان سرپرست خانوار و آسيب‌هاي اجتماعي و فردي پيش روي آنها»، در: دومين همايش توانمندسازي زنان و توان افزايي زنان سرپرست خانوار، ص 225-251.
    • فيرس، ايي، جي، ترال. تيموتي. جي، 1382، روان‌شناسي باليني، مفاهيم، روش‌ها و حرفه‌ها، ترجمة مهرداد فيروزبخت، تهران، رشد.
    • قرضاوي، يوسف، 1378، سيماي صابران در قرآن، ترجمة محمدعلي لساني فشارکي، چ دوم، قم، دفتر تبليغات.
    • کيميايي، سيدعلي، 1390، «شيوه‌هاي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار»، رفاه اجتماعي، سال يازدهم، ش 4، ص 63-92.
    • محمدي اشتهاردي، محمد، 1380، «نقش صبر و استقامت در تحصيل مقامات بندگان ممتاز»، پاسدار اسلام، ش 236، ص 42-44.
    • مطيع، ناهيد، 1378، «فرصت‌هاي کودکان در خانواده‌هاي زن سرپرست خانوار»، مجله زنان،‌ دوره هشتم، ش 53، ص 78-82.
    • الن، مري و وندي، ين، 1374، م‍ق‍دم‍ه‌اي‌ ب‍ر ن‍ظري‍ه‌ه‍اي‌ ان‍دازه‌گ‍ي‍ري‌ (روان‌س‍ن‍ج‍ي‌)، ترجمة علي دلاور، تهران، سمت.
    • نامداري، کورش و همكاران، 1389، «تأثير آموزش شناختي ارتقاء اميد بر توانمندي‌هاي شخصيتي مراجعين افسرده‌خو»، روان‌شناسي باليني، سال اول، ش 3، ص 21-34.
    • هاشمي رفسنجاني، اکبر و همكاران، 1386، فرهنگ قرآني، قم، بوستان کتاب.
    • Avey, J. B‌, et al, 2006, The implications of positive psychological capital on employee absenteeism, Journal of Leadership and Organizational Studies, v. 13 (2), p. 42-60.
    • Ben-shahr, 2007, T. Happier, New York: McGraw-Hill.
    • Brownlee, K, et al, 2013, A Systematic Review of Strengths and Resilience Outcome Literature Relevant to Children and Adolescents, Child and Adolescent Social Work Journal, v. 30 (5), p. 435-459.
    • Carr, Alan, 2003, PositiveRsychology. Handbook ofpsychology, New York, Brunner-Routledge Press.
    • Eades, J.F, 2008, Celebrating Strengths: Building strengths-based schools, CAPP Press.
    • Fredrichson, B. L, 2009, Positivity. Groundbreaking research reveals how to embrace the hidden strength of positive emotions, overcome negativity and thrive, New York: Crown pulishing 20
    • Hubner, & M.J, Furling (Eds), Handbook of positive psychology in schools (pp. 65-76). New york, NY: Roudledge.
    • Joseph, S, & Worsly, R, 2005, person-Centred psychopathology: A positive Psychological practice. Routle.
    • Maslow, 1954, AH Motivation and personality, New York, Harper & Row.
    • Park, N, et al, 2004, Strenghts of character and well-being, Journal of Social and Clinical Psychology, v. 23, p. 603-619.
    • Petrson, C, & Seligman, M.E.P, 2004, Character strengths and virtues: A classification and handbook. Washington, DC: American Psychological Association.
    • _____ , 2004, Character strengths before and after September 11, Psychologcal Science, v. 14, p. 381-384.
    • Pierce, L, et al, 2008, Spirituality Expressed by Caregivers of Strorie Survivors, West J nurs Res, v. 30 (5), p. 606-619
    • Pierce, L, 2001, Carring and expression of spirituality by urban caregivers of people with stroke in African-American families, Qualitative Health Research, v. 11 (3), p. 339-354.
    • Puchaski, C, 2004, Spirituality in health: role of spirituality in critical care, Critcareclin, v. 20 (3), p. 487-504.
    • Rashid, T, 2009, Positive interventions in clinical practice, Jornal of Clinical Psychology, v. 65 (5), p. 461-466.
    • Reeve, J. M, 2005, Understanding motivation and emotion, (4th ed), Hoboken: John Wiley & Sons.
    • Rippentrop, E.A, et al, 2005, The relationship between religion/ spirituality and physical health, mental health, and pain in a chronic pain population, Pain, v. 116 (3), p. 311-21.
    • Seligman, M. E. P, & Csikszentmihalyi, M, 2000, Positive psychology: An introduction, Ammerican Psychologist, v. 55, p. 5-14.
    • Seligman, M. E. P, et al, 2005, Positive psychology progress: Empirical validation of interventions, American Psychologist, v. 60 (5), p.410-421.
    • _____ , 2009, Positive education: positive psychology and classroom interventions, Oxford Review of Education, v. 35 (3), p. 293-311.
    • Seligman, M. E. P, 2002, Authentic happiness, New York, Free Press.
    • _____ , 2004, Can happiness be taught? Daedalus, v. 133, p. 80-87.
    • Shoshani, A, Slone, M, 2013, Middle School Transition from the Strengths Perspective: Young Adolescents’ Character Strengths, Subjective Well-Being, and School Adjustment, Journal of Happiness Studies, v. 14(4), p. 1163-1181.
    • Tasha Walsh, L. C. S. W, 2007, Woman strength and Happiness. www. Point for word coaching. Com.
    • Vallurupaly, M, et al, 2012, The role of spirituality and religious coping in the quality of life of patient with advanced cancer receiving palliative radiation therapy, J support ancol, v.10(2), p. 81-87.
    • Woodgate, R. L, 2003, The 2002 shering lectur. Children's cancer symptom experiences: keeping the spirit alive in children and their families, Can Oncol Nurs J, v. 13 (3), p. 142-150.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقصودی مدیح، سمیرا، حسین ثابت، فریده.(1395) اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی». فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(3)، 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سمیرا مقصودی مدیح؛ فریده حسین ثابت."اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9، 3، 1395، 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقصودی مدیح، سمیرا، حسین ثابت، فریده.(1395) 'اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(3), pp. 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقصودی مدیح، سمیرا، حسین ثابت، فریده. اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی». روان‌شناسی و دین، 9, 1395؛ 9(3): 69-88