روان‌شناسی و دین، سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 42، تابستان 1397، صفحات 39-57

    مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عزت زمانیان قوژدی / دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه پیام‌نور تهران، ايران / ezzat.zamanian@yahoo.com
    ✍️ زیبا برقی ایرانی / استادیار گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام‌نور تهران، ايران / kimia2010@gmail.com
    مهناز علی‌اکبری دهکردی / استاد گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام‌نور تهران، ايران / m_akbari@pnu.ac.ir
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف مدل یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش را دانش آموزان تیزهوش استان سمنان تشکیل می دادند. جهت تعیین حجم نمونه، ابتدا توسط نمونه گیری تصادفی ساده، دو شهر شاهرود و دامغان برگزیده شدند که از مدارس تیزهوشان این شهرستان ها چهارصد دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردبدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس های هوش معنوی، هوش اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی ASAI استفاده شد. داده های پژوهش به روش معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هوش معنوی بر خودشکوفایی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد و همچنین بهزیستی روان شناختی نقش واسطه گری برای هوش معنوی و خودشکوفایی تیزهوشان را دارد؛ بدین معنا که افزیش هوش معنوی، بر بهزیستی روان شناختی فرد اثر مثبت می گذارد و بهزیستی روان شناختی مثبت باعث افزایش خودشکوفایی فرد می شود. هوش اخلاقی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق تأثیر بر بهزیستی روان شناختی، بر خودشکوفایی اثر مثبت معنادار دارد؛ اما اثر مستقیمی بر خودشکوفایی ندارد. در نتیجه، گنجاندن آموزش هایی برای بالابردن سطح هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی در مدارس و کتب درسی برای پرورش دانش آموزانی خودشکوفا، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زمانیان قوژدی، عزت، برقی ایرانی، زیبا، علی‌اکبری دهکردی، مهناز.(1397) مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2)، 39-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عزت زمانیان قوژدی؛ زیبا برقی ایرانی؛ مهناز علی‌اکبری دهکردی."مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11، 2، 1397، 39-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زمانیان قوژدی، عزت، برقی ایرانی، زیبا، علی‌اکبری دهکردی، مهناز.(1397) 'مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2), pp. 39-57

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زمانیان قوژدی، عزت، برقی ایرانی، زیبا، علی‌اکبری دهکردی، مهناز. مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش. روان‌شناسی و دین، 11, 1397؛ 11(2): 39-57