روان‌شناسی و دین، سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 42، تابستان 1397، صفحات 59-76

    اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حسن عظیمی نژاد / دانشجوي كارشناسي ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد واحد جامع رودهن / hasanazimi66@yahoo.com
    مسعود کریمی فر / کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی / masoudkarimi.psy@gmail.com
    احسان دین پرور / کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
    بدرالسادات دانشمند / استاديار برنامه‌ريزي درسي دانشگاه باهنر كرمان / daneshmand@uk.ac.ir
    چکیده: 
    «معنویت» به عنوان یک عامل مؤثر، نقش مهمی بر سلامت جسم و روان افراد و به ویژه نوجوانان ایفا می کند. توجه به این متغیر، زمانی که فرد بدون والد و سرپرستی باشد، بیش از گذشته ضرورت می یابد. این پژوهش، با هدف اثربخشی آموزش مؤلفه های معنوی، بر احساس تنهایی و حرمت نفس، در نوجوانان پرورشگاهی انجام شد. نمونه پژوهش، 40 نوجوان ساکن در پرورشگاه های شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. به دو گروه آزمایشی، مؤلفه های معنوی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و دو گروه کنترل، برنامه ای دریافت نکردند. با توجه به روش آماری، فقط از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل پیش از اجرای برنامه درمانی پیش آزمون گرفته شد، اما پس از اجرای برنامة درمانی، هر 4 گروه به پرسش نامه های احساس تنهایی و حرمت نفس پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مؤلفه های معنوی تأثیر معناداری بر احساس تنهایی نوجوانان داشته است (05/0P<)، اما بر مؤلفه حرمت نفس اثربخش نبوده است. مؤلفه های معنوی، با اصلاح و بازسازی و سپس، نوسازی درونی و برونی افراد، زمینه رشد، شکوفایی و رستگاری او فراهم می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عظیمی نژاد، حسن، کریمی فر، مسعود، دین پرور، احسان، دانشمند، بدرالسادات.(1397) اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2)، 59-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن عظیمی نژاد؛ مسعود کریمی فر؛ احسان دین پرور؛ بدرالسادات دانشمند."اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11، 2، 1397، 59-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عظیمی نژاد، حسن، کریمی فر، مسعود، دین پرور، احسان، دانشمند، بدرالسادات.(1397) 'اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2), pp. 59-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عظیمی نژاد، حسن، کریمی فر، مسعود، دین پرور، احسان، دانشمند، بدرالسادات. اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی. روان‌شناسی و دین، 11, 1397؛ 11(2): 59-76