روان‌شناسی و دین، سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 42، تابستان 1397، صفحات 101-113

    تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ ابوالحسن حقانی خاوه / استاديار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني / haghani@qabas.net
    بشری موسوی / کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد ساوه
    محمد زارعی توپخانه / دانشجوي دكتري روان‌شناسي عمومي، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mohammad1358z@gmail.com
    سیدمحمدرضا حسنی / كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، باشگاه پژوهشگران و نخبگان قم، ايران / smr.hasani@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی، دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 1393-1394 می پردازد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش تست پس تست با گروه کنترل است. جامعة آماری را کلیة مادران دانش آموزان دبیرستانی شهر قم تشکیل می دهند. نمونه پژوهش، 76 نفر از مادران دانش آموزان دو مدرسة دولتی قم می باشد که در کارگاه های آموزشی شرکت کردند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به عنوان پیش آزمون، دو پرسش نامة شیوه های فرزندپروری بامریند و عاطفة مثبت و منفی واتسون و کلارک را تکمیل نمودند. سپس، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش طی هشت جلسه مورد تدبیر خودبخشودگی قرار گرفته و سپس هر دو گروه به عنوان پس آزمون دو پرسش نامة فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی را تکمیل کردند. در پژوهش از روش آماری توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش خودبخشودگی بر شیوة فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه تأثیر مثبت دارد، اما بر شیوة سهل انگارانه، تأثیری نشان نداد. همچنین، نتایج حاکی از این است که آموزش خودبخشودگی بر عاطفة مثبت و منفی تأثیر مثبت دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حقانی خاوه، ابوالحسن، موسوی، بشری، زارعی توپخانه، محمد، حسنی، سیدمحمدرضا.(1397) تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2)، 101-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالحسن حقانی خاوه؛ بشری موسوی؛ محمد زارعی توپخانه؛ سیدمحمدرضا حسنی."تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11، 2، 1397، 101-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حقانی خاوه، ابوالحسن، موسوی، بشری، زارعی توپخانه، محمد، حسنی، سیدمحمدرضا.(1397) 'تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 11(2), pp. 101-113

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حقانی خاوه، ابوالحسن، موسوی، بشری، زارعی توپخانه، محمد، حسنی، سیدمحمدرضا. تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی. روان‌شناسی و دین، 11, 1397؛ 11(2): 101-113