این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه های فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی، دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 1393-1394 می پردازد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش تست پس تست با گروه کنترل است. جامعة آماری را کلیة مادران دانش آموزان دبیرستانی شهر قم تشکیل می دهند. نمونه پژوهش، 76 نفر از مادران دانش آموزان دو مدرسة دولتی قم می باشد که در کارگاه های آموزشی شرکت کردند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به عنوان پیش آزمون، دو پرسش نامة شیوه های فرزندپروری بامریند و عاطفة مثبت و منفی واتسون و کلارک را تکمیل نمودند. سپس، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش طی هشت جلسه مورد تدبیر خودبخشودگی قرار گرفته و سپس هر دو گروه به عنوان پس آزمون دو پرسش نامة فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی را تکمیل کردند. در پژوهش از روش آماری توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش خودبخشودگی بر شیوة فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه تأثیر مثبت دارد، اما بر شیوة سهل انگارانه، تأثیری نشان نداد. همچنین، نتایج حاکی از این است که آموزش خودبخشودگی بر عاطفة مثبت و منفی تأثیر مثبت دارد.
ابوالحسن حقانی خاوه؛ بشری موسوی؛ محمد زارعی توپخانه؛ سیدمحمدرضا حسنی."تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوههای فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی". فصلنامه روانشناسی و دین، 11، 2، 1397، 101-113
حقانی خاوه، ابوالحسن، موسوی، بشری، زارعی توپخانه، محمد، حسنی، سیدمحمدرضا.(1397) 'تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوههای فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 11(2), pp. 101-113