در این پژوهش، اثربخشی آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 26 دانش آموز، با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفته اند. مداخله به مدت ده جلسه، برای گروه آزمون انجام شد. پرسش نامة روان درمانی مثبت گرا، برای سنجش شادکامی (رشید) و پرسش نامه اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند)، در جلسات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد که کاربرد مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن موجب افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p<)، که با توجه به نتیجه آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بود. بنابراین، می توان از آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن، برای افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد استفاده کرد.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز، شهروز، مهرزاد، همت بناری، علی، ترابی زاده، مهدی.(1397) اثربخشی آموزش مثبتنگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز. فصلنامه روانشناسی و دین، 11(4)، 27-52
مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ مهرزاد شهروز؛ علی همت بناری؛ مهدی ترابی زاده."اثربخشی آموزش مثبتنگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز". فصلنامه روانشناسی و دین، 11، 4، 1397، 27-52
مهرابی زاده هنرمند، مهناز، شهروز، مهرزاد، همت بناری، علی، ترابی زاده، مهدی.(1397) 'اثربخشی آموزش مثبتنگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز'، فصلنامه روانشناسی و دین، 11(4), pp. 27-52
مهرابی زاده هنرمند، مهناز، شهروز، مهرزاد، همت بناری، علی، ترابی زاده، مهدی. اثربخشی آموزش مثبتنگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز. روانشناسی و دین، 11, 1397؛ 11(4): 27-52