صفحهها:
99-109
تاریخ دریافت: 1394/11/23
تاریخ پذیرش: 1395/05/19
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطهی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی، با استرس دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. از میان آنان 360 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. آنان پرسش نامه های دینداری، مقبولیت اجتماعی، خودکارآمدی و استرس را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد که دینداری (36/0-r=)، مقبولیت اجتماعی (29/0-r=) و خودکارآمدی (41/0-r=) با استرس رابطهی منفی و معنادار داشتند (01/0p≤). در یک مدل پیش بین خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی توانستند 9/40 درصد از تغییرات استرس را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. با توجه به یافته ها خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی مهم ترین پیش بینی کننده های استرس بودند. بنابراین، توصیه می شود درمانگران و مشاوران به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه های مناسبی برای کاهش استرس دانش آموزان طراحی کنند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کوهی، فرحناز، زینالی، علی.(1398) رابطهی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس. فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1)، 99-109
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فرحناز کوهی؛ علی زینالی."رابطهی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 1، 1398، 99-109
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کوهی، فرحناز، زینالی، علی.(1398) 'رابطهی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1), pp. 99-109
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کوهی، فرحناز، زینالی، علی. رابطهی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس. روانشناسی و دین، 12, 1398؛ 12(1): 99-109