روان‌شناسی و دین، سال هجدهم، شماره دوم، پیاپی 70، تابستان 1404، صفحات -

    شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حسن شهرکی پور / دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن / hshahrakipour44@gmail.com
    محبوبه عبداللهی / دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن / m53abdollahi@gmail.com
    عطیه تقوی راد / دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن / att43@yahoo.com
    doi 10.22034/ravanshenasi.2025.5000296
    چکیده: 
    تحقیق حاضربا هدف،طراحی الگوی نقش وکارکردهای دیداری درپیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران انجام شد.پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی؛ برحسب نوع داده،کیفی است.جامعه آماری شامل تعدادی خبرگان، صاحبنظران دانشگاهی و اساتید دانشگاهی وحوزوی است که به روش به روش هدفمندگلوله برفی،10 نفر انتخاب شدند. ابزارپژوهش مصاحبهی نیمه ساختاریافته مشتمل برهشت سوال بود.که با استفاده ازنرم افزارMAXQDA کدگذاری شد.ضریب پایایی بین کدگذاریهای انجام شده 72 درصد و پایایی حاصل از دوکدگذار68 درصد بود. نتایج حاصل ازتحلیل سوالات مصاحبه 100 شاخص(گویه)،6 بعداصلی و24مولفه فرعی راشناسایی نمود: جهان‌بینی اسلامی(مبانی اعتقادی،مبانی فطری،مبانی کرامتی،مبانی عقلی)یادگیری اسلامی(کارکرد، جهتگیری، مهارت)الزامات یادگیری اسلامی(محیط خانواده، باورهای فرهنگی، مناسک دینی، نقش معلمان، مناسب سازی محیط آموزشی) مشکلات یادگیری اسلامی(بی‌توجهی به رشد شناختی دانش آموزان،ارا ئه حجم زیادی ازمطالب استفاده ازمربیان غیرمتخصص وکارناآزموده، انحرافات اجتماعی)استفاده ازروش تدریس اسلامی(تأکید برروش یادآوری،تأکید برآموزش تدریجی، تأکید برآموزش مستمر،تأکید برروش آگاهی بخشی، تأکید بر روش قصه‌گویی)تربیت اسلامی(رشداخلاقی،رشدتفکری،رشدآموزشی).با توجه به نتایج می‌توان نتیجه گیری نمود که الگوی نقش و کارکردهای دیداری دارای ابعاد متعدد بوده وبه منظوربکارگیری الگوی دیداری درپیشرفت تحصیلی تمامی این ابعاد ومولفه نیازمند مداخله می‌باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Designing the model of the role and functions of religiosity in the academic progress of students, based on the paradigm model
    Abstract: 
    The present research was conducted with the purpose of designing the role model and visual functions in the academic progress of students of the second secondary level in Tehran.Research in terms of purpose, applied;by data type,qualitative;Is.The statistical population includes a number of experts,academic experts,and academic and seminary professors,10of whom were selected using a targeted snowball method.The research tool was a semi-structured interview consisting of eight questions.which was coded using MAXQDA software.The reliability coefficient between the done codings was 72% and the reliability of two coders was68%.The results of the analysis of the interview questions identified100 indicators(items)6main dimensionsand24sub-components:Islamicworldview(belief bases,natural bases,dignified bases,intellectual bases(Islamic learning(performance,orientation,skill).Islamic learning requirements(family environment,cultural beliefs,religious rituals,role of teachers,adaptation of learning environment)problems of Islamic learning(ignoring the cognitive development of students,providing a large amount of The contents of the use of non-specialist and well-tested teachers,social deviations)the use of Islamic teaching methods(emphasis on the memorization method,emphasis on gradual training,emphasis on continuous training,emphasis on the awareness method,emphasis on the story-telling method)Islamic education(development moral,intellectualgrowth,educational growt( According to the results obtained from the present research,it can be concluded that the role model and visual functions have multiple dimensions and in order to use the visual model in academic progress,all these dimensions and components need intervention.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهرکی پور، حسن، عبداللهی، محبوبه، تقوی راد، عطیه.(1404) شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(2)، - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5000296

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن شهرکی پور؛ محبوبه عبداللهی؛ عطیه تقوی راد."شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهرکی پور، حسن، عبداللهی، محبوبه، تقوی راد، عطیه.(1404) 'شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شهرکی پور، حسن، عبداللهی، محبوبه، تقوی راد، عطیه. شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی. روان‌شناسی و دین، 18, 1404؛ 18(2): -