روان‌شناسی و دین، سال هجدهم، شماره اول، پیاپی 69، بهار 1404، صفحات -

    اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهرداد گشتاسب / دانشجوی دکتری - محقق اردبیلی / Mehrdadgoshtasb@gmail.com
    ✍️ نیلوفر میکاییلی / استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی / nmikaeili@yahoo.com
    محمدرضا احمدی محمدآبادی / دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.r.ahmadi313@gmail.com
    doi 10.22034/ravanshenasi.2024.5000503
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان در بخش سنگر شهر رشت انجام شد. از بین ۷۵ دانش آموز مدرسه متوسطه اول شهدا منطقه سنگر رشت تعداد ۳۰ دانش آموز که در پرسشنامه شادکامی آکسفورد نمره کمتر کسب نموده انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. پس از آن ۸ جلسه درمان شناختی رفتاری توحیدی به گروه آزمایش ارائه و به گروه گواه درمانی ارائه نشد. در نهایت در مرحله پس آزمون میزان شادکامی در هر دو گروه آزمایش و گواه مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری توحیدی منجر به افزایش شادکامی گروه آزمایش در مقابل گروه گواه شده است. پیشنهاد میگردد ضمن گسترش استفاده از فنون درمانی شناختی رفتاری توحیدی در پژوهشی میزان اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی و افزایش شادکامی بر پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکالت روانی دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The effectiveness of monotheistic cognitive behavioral therapy on increasing students' happiness
    Abstract: 
    This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of monotheistic cognitive behavioral therapy on increasing the happiness of students in the Sanger section of Rasht city. Among the 75 students of Shahada First Secondary School in Sangar Rasht region, 30 students who scored lower in the Oxford Happiness Questionnaire were selected and divided into two experimental and control groups by a simple random method. After that, 8 monotheistic cognitive behavioral therapy sessions were offered to the experimental group and not to the control group.Finally, in the post- test phase, the level of happiness was measured in both experimental and control groups. The results showed that monotheistic cognitive behavioral therapy has led to an increase in the happiness of the experimental group compared to the control group. It is suggested that while expanding the use of monotheistic cognitive behavioral therapy techniques, the effectiveness of monotheistic cognitive behavioral therapy and increasing happiness on academic progress and reducing psychological problems of students should be investigated.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گشتاسب، مهرداد، میکاییلی، نیلوفر، احمدی محمدآبادی، محمدرضا.(1404) اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(1)، - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.5000503

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهرداد گشتاسب؛ نیلوفر میکاییلی؛ محمدرضا احمدی محمدآبادی."اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18، 1، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گشتاسب، مهرداد، میکاییلی، نیلوفر، احمدی محمدآبادی، محمدرضا.(1404) 'اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گشتاسب، مهرداد، میکاییلی، نیلوفر، احمدی محمدآبادی، محمدرضا. اثر بخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش آموزان. روان‌شناسی و دین، 18, 1404؛ 18(1): -