روان‌شناسی و دین، سال هجدهم، شماره دوم، پیاپی 70، تابستان 1404، صفحات -

    تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مهدی کیاماری / کارشناس ارشد دانشگاه شهاب دانش / mahdi.7200@gmail.com
    کریم گل محمدی / عضو هیئت علمی دانشگاه شهاب دانش / karimgolpsy68@gmail.com
    doi 10.22034/ravanshenasi.2025.5001583
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی شفقت به خود در بین طلاب حوزه علمیه قم انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه طلاب مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 210 نفر و به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI-2008)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (PVB-1989) ، پرسشنامه ذهن‌آگاهی براون و رایان (MAAS-2003) و پرسشنامه شفقت به خود ریس (SCS-SF-2011) بوده‌است. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری در بستر نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، شفقت به خود و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و شفقت به خود نیز متغیری است که می‌تواند نقشی میانجی در رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی داشته باشد. به همین دلیل توجه به مفاهیم هوش معنوی و شفقت به خود به عنوان عواملی مؤثر بر بهبود بهزیستی روانشناختی طلاب بایستی در دستور کار مراجع مرتبط با طلاب همانند حوزه های علمیه قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Developing a model of psychological well-being of religious studies students based on spiritual intelligence: The mediating role of self-compassion
    Abstract: 
    Abstract The present study aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being with the mediating role of self-compassion among seminary students in Qom. The statistical population consisted of all seminary students studying during the 2023-2024 academic year, from which a sample of 210 individuals was selected through convenience sampling. The research instruments included the Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-2008) by King, the Psychological Well-Being Scale (PWB-1989) by Ryff, the Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS-2003) by Brown and Ryan, and the Self-Compassion Scale (SCS-SF-2011) by Raes. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling through SPSS and PLS software. The results indicated a significant positive relationship between spiritual intelligence, self-compassion, and psychological well-being. Additionally, self-compassion was found to play a mediating role in the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being. Therefore, emphasizing concepts such as spiritual intelligence and self-compassion as influential factors in enhancing the psychological well-being of seminary students should be prioritized by institutions related to seminaries.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیاماری، مهدی، گل محمدی، کریم.(1404) تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(2)، - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5001583

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی کیاماری؛ کریم گل محمدی."تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیاماری، مهدی، گل محمدی، کریم.(1404) 'تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کیاماری، مهدی، گل محمدی، کریم. تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود. روان‌شناسی و دین، 18, 1404؛ 18(2): -