روان‌شناسی و دین، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 50، تابستان 1399، صفحات 23-39

    بررسی تأثیر دورة کوتاه‌مدت دعا کردن در موقعیت پذیرش هیجان بر میزان خلق و تهی‌شدن من در نمونة غیربالینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    نعمت اله یارالهی / دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه شیراز / na.Yarollahi@shirazu.ac.ir
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، تعیین تأثیر دورة کوتاه مدت دعاکردن در موقعیت پذیرش هیجانی بر میزان خلق و تهی شدن من در نمونة غیربالینی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. تعداد 52 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه: پذیرش/ دعاکردن (گروه 1)، پذیرش/ کنترل (گروه 2) و کنترل/ کنترل (گروه 3) جایگزین شدند. پس از تکمیل پرسش نامه های سلامت عمومی، نگرش سنج دینی و پذیرش و عمل؛ میزان خلق و عملکرد خودکنترلی فرد (آزمون استروپ) مورد اندازه گیری قرار گرفت. سپس، برای آزمودنی کلیپ های هیجانی پخش شد که افراد دو گروه نخست می بایست طی آن هیجاناتشان را بپذیرند و گروه سوم کلیپ ها را طبق روال عادی تماشا کردند. در مرحلة بعد، گروه اول به دعاکردن می پرداخت، درحالی که افراد گروه های دیگر کار خاصی انجام نمی دادند. پس از ارزیابی مجدد خلق و عملکرد خودکنترلی استروپ، نتایج تفاوت معناداری در عملکرد خودکنترلی سه گروه نشان نداد. همچنین، گروه ها در بُعد منفی مقیاس خلق تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند؛ اما میزان خلق مثبت، آرامش و شادکامی در گروه پذیرش/ دعا نسبت به دو گروه دیگر بیشتر بود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 50، تابستان 1399

    نعمت اله یارالهی / دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه شیراز    na.Yarollahi@shirazu.ac.ir
    محمدرضا شعیری / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شاهد    Shairigm@gmail.com
    دریافت: 08/04/1396 ـ پذیرش: 02/10/1396

    چکیده
    هدف این پژوهش، تعیین تأثیر دورة کوتاه مدت دعاکردن در موقعیت پذیرش هیجانی بر میزان خلق و تهی شدن من در نمونة غیربالینی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. تعداد 52 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه: پذیرش/ دعاکردن (گروه 1)، پذیرش/ کنترل (گروه 2) و کنترل/ کنترل (گروه 3) جایگزین شدند. پس از تکمیل پرسش نامه های سلامت عمومی، نگرش سنج دینی و پذیرش و عمل؛ میزان خلق و عملکرد خودکنترلی فرد (آزمون استروپ) مورد اندازه گیری قرار گرفت. سپس، برای آزمودنی کلیپ های هیجانی پخش شد که افراد دو گروه نخست می بایست طی آن هیجاناتشان را بپذیرند و گروه سوم کلیپ ها را طبق روال عادی تماشا کردند. در مرحلة بعد، گروه اول به دعاکردن می پرداخت، درحالی که افراد گروه های دیگر کار خاصی انجام نمی دادند. پس از ارزیابی مجدد خلق و عملکرد خودکنترلی استروپ، نتایج تفاوت معناداری در عملکرد خودکنترلی سه گروه نشان نداد. همچنین، گروه ها در بُعد منفی مقیاس خلق تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند؛ اما میزان خلق مثبت، آرامش و شادکامی در گروه پذیرش/ دعا نسبت به دو گروه دیگر بیشتر بود.
    کلیدواژه ها: دعاکردن، پذیرش هیجانی، تهی شدن من، خودکنترلی، خلق.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یارالهی، نعمت اله.(1399) بررسی تأثیر دورة کوتاه‌مدت دعا کردن در موقعیت پذیرش هیجان بر میزان خلق و تهی‌شدن من در نمونة غیربالینی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13(2)، 23-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نعمت اله یارالهی."بررسی تأثیر دورة کوتاه‌مدت دعا کردن در موقعیت پذیرش هیجان بر میزان خلق و تهی‌شدن من در نمونة غیربالینی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13، 2، 1399، 23-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یارالهی، نعمت اله.(1399) 'بررسی تأثیر دورة کوتاه‌مدت دعا کردن در موقعیت پذیرش هیجان بر میزان خلق و تهی‌شدن من در نمونة غیربالینی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13(2), pp. 23-39

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یارالهی، نعمت اله. بررسی تأثیر دورة کوتاه‌مدت دعا کردن در موقعیت پذیرش هیجان بر میزان خلق و تهی‌شدن من در نمونة غیربالینی. روان‌شناسی و دین، 13, 1399؛ 13(2): 23-39