هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی و تاب آوری در رابطة با هوش معنوی و خودمهارگری بود. جامعة آماری پژوهش، دانشجویان شهر قم بود. بدین منظور، 174 نفر از دانشجویان (70 پسر و 104 دختر)، به روش خوشه ای تصادفی یک مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه های خودمهارگری، هوش معنوی، خودکارآمدی، و تاب آوری را تکمیل کردند. در تحلیل داده ها، از روش های همبستگی، و تحلیل مسیر بر اساس مدل بارون و کنی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که خودمهارگری، با هوش معنوی (599/0)، خودکارآمدی (643/0) و تاب آوری (528/0) رابطة معنادار (001/0P<) دارد و خودکارآمدی و تاب آوری، هریک به تنهایی رابطة هوش معنوی و خودمهارگری را واسطه گری جزیی می کنند. هنگامی که تاب آوری و خودکارآمدی، به طور همزمان در مدل تحلیل مسیر وارد شدند، تنها خودکارآمدی رابطة هوش معنوی و خودمهارگری را واسطه گری جزیی نمود.
فرهوش، محمد، عسکری، محسن، قربانی، سکینه، داوودی، عبدالوحید.(1399) نقش میانجی خودکارآمدی و تابآوری در رابطة با هوش معنوی و خودمهارگری. فصلنامه روانشناسی و دین، 13(3)، 91-104
محمد فرهوش؛ محسن عسکری؛ سکینه قربانی؛ عبدالوحید داوودی."نقش میانجی خودکارآمدی و تابآوری در رابطة با هوش معنوی و خودمهارگری". فصلنامه روانشناسی و دین، 13، 3، 1399، 91-104
فرهوش، محمد، عسکری، محسن، قربانی، سکینه، داوودی، عبدالوحید.(1399) 'نقش میانجی خودکارآمدی و تابآوری در رابطة با هوش معنوی و خودمهارگری'، فصلنامه روانشناسی و دین، 13(3), pp. 91-104
فرهوش، محمد، عسکری، محسن، قربانی، سکینه، داوودی، عبدالوحید. نقش میانجی خودکارآمدی و تابآوری در رابطة با هوش معنوی و خودمهارگری. روانشناسی و دین، 13, 1399؛ 13(3): 91-104