صفحهها:
149-165
تاریخ دریافت: 1398/03/17
تاریخ پذیرش: 1398/06/09
چکیده:
با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کارآمدی خانواده، این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل کنندهی هوش هیجانی، در رابطهی هوش معنوی و کارآمدی خانواده و به روش توصیفی از نوع همبستگی سامان گرفت. جامعهی آماری، تمام دانش پژوهان دختر و پسر جامعة المصطفی العالمیه بوده است که 120 نفر از آنان، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسش نامهی هوش معنوی (SISRI)، هوش هیجانی (CSE) و کارآمدی خانواده (S.FEQI) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تفکیکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و کارآمدی خانواده، رابطهی مثبت، و بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده تنها در زیرمؤلفهی تولید معنای شخصی، رابطهی مثبت وجود دارد. ضریب همبستگی تفکیکی نشان داد که هوش هیجانی رابطهی بین زیرمؤلفهی تولید معنای شخصی، از هوش معنوی و کارآمدی خانواده را تعدیل می کند. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که رابطهی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده، یک رابطهی خطی ساده نیست و هوش هیجانی، به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، این رابطه را تحت تأثیر قرار می دهد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، بهار 1401، ص 149-165
* جعفر هوشیاری/ دکتری قرآن و روان شناسی، جامعة المصطفی العالمیه j.houshyari.yahoo.com
حسن تقییان/ استادیار گروه روان شناسی، مجتمع علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه Taghian@gmail.com
مهناز محسنی/ کارشناسی روان شناسی مجتمع آموزش عالی، بنت الهدی جامعة المصطفی العالمیه mz.mohseni049@gmail.com
معصومه حلیمی/ کارشناسی روان شناسی مجتمع آموزش عالی، بنت الهدی جامعة المصطفی العالمیه m.entezar2014@gmail.com
دریافت: 17/03/1398 ـ پذیرش: 09/06/1398
چکیده
با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کارآمدی خانواده، این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل کنندة هوش هیجانی، در رابطة هوش معنوی و کارآمدی خانواده و به روش توصیفی از نوع همبستگی سامان گرفت. جامعة آماری، تمام دانش پژوهان دختر و پسر جامعة المصطفی العالمیه بوده است که 120 نفر از آنان، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسش نامة هوش معنوی (SISRI)، هوش هیجانی (CSE) و کارآمدی خانواده (S.FEQI) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تفکیکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و کارآمدی خانواده، رابطة مثبت، و بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده تنها در زیرمؤلفة تولید معنای شخصی، رابطة مثبت وجود دارد. ضریب همبستگی تفکیکی نشان داد که هوش هیجانی رابطة بین زیرمؤلفة تولید معنای شخصی، از هوش معنوی و کارآمدی خانواده را تعدیل می کند. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که رابطة بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده، یک رابطة خطی ساده نیست و هوش هیجانی، به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، این رابطه را تحت تأثیر قرار می دهد.
کلیدواژه ها: هوش معنوی، هوش هیجانی، کارآمدی خانواده.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن.(1401) رابطهی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیلکنندهی هوش هیجانی. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(1)، 149-165
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جعفر هوشیاری؛ حسن تقیان."رابطهی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیلکنندهی هوش هیجانی". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 1، 1401، 149-165
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن.(1401) 'رابطهی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیلکنندهی هوش هیجانی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(1), pp. 149-165
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن. رابطهی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیلکنندهی هوش هیجانی. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(1): 149-165