روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، بهار 1401، صفحات 149-165

    رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش هیجانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ جعفر هوشیاری / دکتری قرآن و روان شناسی، جامعة المصطفی العالمیه / mahdeh1359@yahoo.com
    حسن تقیان / استادیار گروه روان شناسی، مجتمع علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه / taghian@ut.ac.ir
    چکیده: 
    با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کارآمدی خانواده، این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل کننده‌ی هوش هیجانی، در رابطه‌ی هوش معنوی و کارآمدی خانواده و به روش توصیفی از نوع همبستگی سامان گرفت. جامعه‌ی آماری، تمام دانش پژوهان دختر و پسر جامعة المصطفی العالمیه بوده است که 120 نفر از آنان، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسش نامه‌ی هوش معنوی (SISRI)، هوش هیجانی (CSE) و کارآمدی خانواده (S.FEQI) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تفکیکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و کارآمدی خانواده، رابطه‌ی مثبت، و بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده تنها در زیرمؤلفه‌ی تولید معنای شخصی، رابطه‌ی مثبت وجود دارد. ضریب همبستگی تفکیکی نشان داد که هوش هیجانی رابطه‌ی بین زیرمؤلفه‌ی تولید معنای شخصی، از هوش معنوی و کارآمدی خانواده را تعدیل می کند. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده، یک رابطه‌ی خطی ساده نیست و هوش هیجانی، به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، این رابطه را تحت تأثیر قرار می دهد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، بهار 1401، ص 149-165

    * جعفر هوشیاری/ دکتری قرآن و روان شناسی، جامعة المصطفی العالمیه    j.houshyari.yahoo.com
    حسن تقییان/ استادیار گروه روان شناسی، مجتمع علوم انسانی جامعة المصطفی العالمیه    Taghian@gmail.com
    مهناز محسنی/ کارشناسی روان شناسی مجتمع آموزش عالی، بنت الهدی جامعة المصطفی العالمیه    mz.mohseni049@gmail.com
    معصومه حلیمی/ کارشناسی روان شناسی مجتمع آموزش عالی، بنت الهدی جامعة المصطفی العالمیه     m.entezar2014@gmail.com
    دریافت: 17/03/1398 ـ پذیرش: 09/06/1398

    چکیده
    با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کارآمدی خانواده، این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل کنندة هوش هیجانی، در رابطة هوش معنوی و کارآمدی خانواده و به روش توصیفی از نوع همبستگی سامان گرفت. جامعة آماری، تمام دانش پژوهان دختر و پسر جامعة المصطفی العالمیه بوده است که 120 نفر از آنان، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسش نامة هوش معنوی (SISRI)، هوش هیجانی (CSE) و کارآمدی خانواده (S.FEQI) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تفکیکی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و کارآمدی خانواده، رابطة مثبت، و بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده تنها در زیرمؤلفة تولید معنای شخصی، رابطة مثبت وجود دارد. ضریب همبستگی تفکیکی نشان داد که هوش هیجانی رابطة بین زیرمؤلفة تولید معنای شخصی، از هوش معنوی و کارآمدی خانواده را تعدیل می کند. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که رابطة بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده، یک رابطة خطی ساده نیست و هوش هیجانی، به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، این رابطه را تحت تأثیر قرار می دهد.

    کلیدواژه ها: هوش معنوی، هوش هیجانی، کارآمدی خانواده.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن.(1401) رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش هیجانی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(1)، 149-165

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفر هوشیاری؛ حسن تقیان."رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش هیجانی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 1، 1401، 149-165

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن.(1401) 'رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش هیجانی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(1), pp. 149-165

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هوشیاری، جعفر، تقیان، حسن. رابطه‌ی بین هوش معنوی و کارآمدی خانواده؛ نقش تعدیل‌کننده‌ی هوش هیجانی. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(1): 149-165