روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 58، تابستان 1401، صفحات 147-160

    ساختار و روایی پرسش‌نامه فراشناخت دینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدحسین سالاری فر / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بیرجند / mhsalarifar@Birjand.ac.ir
    چکیده: 
    «فراشناخت دینی» از مباحث مهم در حوزه نظری و پژوهش محسوب می شود. به همین سبب، ساخت یک پرسشنامه دارای روایی و اعتبار، برای اندازه گیری این سازه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ساخت پرسشنامه روا و معتبر برای اندازه گیری فراشناخت دینی انجام شد. نمونه پژوهش شامل ۵۱۲ دانشجو (۲۱۶ مرد و ۲۹۶ زن) کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند است که با استفاده از روش «نمونه گیری تصادفی خوشه ای» انتخاب شدند. براساس مبانی نظری مرتبط با بحث، پرسشنامه اولیه با ۳۰ سؤال تهیه و سپس آزموده شد. داده ها توسط پرسشنامه های «فراشناخت دینی»، «باورهای فراشناختی» و «تعهد مذهبی» جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل «عاملی اکتشافی» و «ضریب همستگی پیرسون» استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود چهار عامل اصلی در پرسشنامه را تأیید کرد که شامل دانش فراشناختی دینی درباره شخص، تکلیف، راهبرد، و تجربه فراشناختی دینی است. علاوه بر این نتایج نشان داد این پرسشنامه از روایی واگرا و روایی همگرا برخوردار است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش «آلفای کرونباخ» و روش «دونیمه کردن» تأیید شد. در نتیجه می توان گفت: پرسشنامه «فراشناخت دینی» از روایی و اعتبار لازم برخوردار است و می توان از آن برای اندازه گیری فراشناخت دینی دانشجویان استفاده کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Construct and Validity of the Religious Metacognition Questionnaire
    Abstract: 
    Religious metacognition" is considered one of the important topics in theory and research. Thus, developing a valid and reliable questionnaire to measure this construct is an unavoidable necessity. The present research was conducted with the aim of creating a valid and reliable questionnaire to measure religious metacognition. The research sample includes 512 undergraduate and graduate students (216 men and 296 women) studying at Birjand University. These participants were selected using the "cluster random sampling" method. Based on the theoretical foundations related to the discussion, the initial questionnaire including 30 questions was prepared and implemented. The data were collected using "Religious Metacognition", "Metacognitive Beliefs" and "Religious Commitment" questionnaires. "Exploratory factor analysis" and "Pearson correlation coefficient analysis" were used to analyze the data. The results of the factor analysis confirmed the existence of four main factors in the questionnaire, which include religious metacognitive knowledge about person, task, strategy, and religious metacognitive experience. In addition, the results showed that this questionnaire has divergent and convergent validity. The reliability of the questionnaire was confirmed using "Cronbach's alpha" and "split half" methods. As a result, it can be stated that "Religious Metacognition" questionnaire has the necessary validity and reliability and can be used for the measurement of students' religious metacognition.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاری فر، محمدحسین.(1401) ساختار و روایی پرسش‌نامه فراشناخت دینی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2)، 147-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین سالاری فر."ساختار و روایی پرسش‌نامه فراشناخت دینی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 2، 1401، 147-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاری فر، محمدحسین.(1401) 'ساختار و روایی پرسش‌نامه فراشناخت دینی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2), pp. 147-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سالاری فر، محمدحسین. ساختار و روایی پرسش‌نامه فراشناخت دینی. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 147-160