روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 58، تابستان 1401، صفحات 161-180

    سازه «امید» در جوان شیعه بر اساس نظریه زمینه‌ای: یک پژوهش کیفی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مجتبی حافظی / دانشجوی دکتری روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mhafezi@rihu.ac.ir
    محمد فرهوش / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه سمنان / farhoush.mohammad@gmail.com
    محمدرضا بنیانی / دکترای روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / bonyani.1386@yahoo.com
    سکینه قربانی / کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه کاشان / sghorbani687@gmail.com
    چکیده: 
    با توجه به ارائه مؤلفه های تشکیل دهنده سازه «امید» توسط اسنایدر در بافت غیرایرانی ـ اسلامی، هدف این پژوهش ترمیم و تکمیل الگوی «امید» اسنایدر در جوامع شیعی ایرانی براساس نظریه زمینه ای است. با توجه به هدف، رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای انتخاب شد. بدین منظور 37 جوان شیعه با روش «نمونه گیری هدفمند» و «گلوله برفی» انتخاب و با آنها مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته صورت گرفت و مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع داده ها ادامه یافت. یافته های پژوهش نشان می دهد سازه «امید» در جوان شیعه، چهار مؤلفه اصلی و بیست زیرمؤلفه دارد: 1. هدف گذاری الهی و شفاف (هدف زندگی: رضای الهی و سعادت اخروی، توجه به اهمیت و پیامدهای اهداف، تعیین اهداف عینی و شفاف، تعیین اهداف چالشی و واقع بینانه، تعیین اهداف گام به گام، تعیین اهداف گرایشی و ایجابی، فرایندگرایی به جای نتیجه گرایی)؛ 2. انگیزش درونی (احساس نیاز «روان شناختی ـ معنوی»، علاقه به هدف، الگوگیری، سازگاری و انعطاف پذیری)؛ 3. نگرش مثبت (مثبت نگری نسبت به آینده، احساس توانمندی، امید متعالی)؛ 4. تدبیر (مهارت حل مسئله، جلب حمایت اجتماعی، یاری گرفتن از امور الهی، برنامه ریزی، مقابله با موانع، تلاش). سازه «امید» جوان مسلمان شیعه براساس «نظریه زمینه ای»، در مقایسه با سازه «امید» اسنایدر و سازه «امید» براساس منابع اسلامی خلیلیان، اجزای کامل تری دارد. بنابراین نتایج این پژوهش بستر مناسب تری برای تدوین پرسشنامه امید بومی و همچنین تدوین برنامه های آموزش روانی ـ معنوی امید فراهم کرده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حافظی، مجتبی، فرهوش، محمد، بنیانی، محمدرضا، قربانی، سکینه.(1401) سازه «امید» در جوان شیعه بر اساس نظریه زمینه‌ای: یک پژوهش کیفی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2)، 161-180

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی حافظی؛ محمد فرهوش؛ محمدرضا بنیانی؛ سکینه قربانی."سازه «امید» در جوان شیعه بر اساس نظریه زمینه‌ای: یک پژوهش کیفی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 2، 1401، 161-180

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حافظی، مجتبی، فرهوش، محمد، بنیانی، محمدرضا، قربانی، سکینه.(1401) 'سازه «امید» در جوان شیعه بر اساس نظریه زمینه‌ای: یک پژوهش کیفی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2), pp. 161-180

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حافظی، مجتبی، فرهوش، محمد، بنیانی، محمدرضا، قربانی، سکینه. سازه «امید» در جوان شیعه بر اساس نظریه زمینه‌ای: یک پژوهش کیفی. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 161-180