صفحهها:
173-186
تاریخ دریافت: 1399/05/25
تاریخ پذیرش: 1399/09/10
چکیده:
این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان، بر حسب متغیر تجارب معنوی روزانه آنها انجام شد. روش پژوهش «همبستگی» و جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه «خوارزمی» بود. نمونه بررسی 200 تن از دانشجویان (100 دختر و 100 پسر) بودند که با روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس «تجارب معنوی روزانه» اندروود و ترسی (2002) و مقیاس «رضایت از زندگی» داینر و همکاران (1985) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 25-SPSS انجام شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین رضایت از زندگی و متغیرهای احساس حضور خداوند، ارتباط با خدا، احساس مسئولیت در قبال دیگران و نمره کلی تجارب معنوی روزانه همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین 15 درصد از واریانس مربوط به رضایت از زندگی به وسیله تجارب معنوی روزانه و 18 درصد از آن، به وسیله احساس حضور خدا تبیین می شود. «ارتباط با خدا» و «احساس مسئولیت در قبال دیگران» توان پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان را نداشتند. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت: تجارب معنوی روزانه در سطح مطلوبی پیش بینی کنند ه معنا داری برای رضایت از زندگی دانشجویان است و می تواند به مثابه یک متغیر تأثیرگذار در بهبود کیفیت و رضایت از زندگی دانشجویان مدنظر قرار گیرد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا.(1401) بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(4)، 173-186
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مسعود اسدی؛ محسن نظری فر؛ زهرا یوسف وند."بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 4، 1401، 173-186
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا.(1401) 'بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(4), pp. 173-186
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا. بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(4): 173-186