روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 60، زمستان 1401، صفحات 173-186

    بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مسعود اسدی / استادیار گروه مشاوره دانشگاه اراک / m-asadi@araku.ac.ir
    ✍️ محسن نظری فر / استادیار گروه مشاوره دانشگاه اراک / m-nazarifar@araku.ac.ir
    زهرا یوسف وند / کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه گیلان / zahrausefvand199090@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان، بر حسب متغیر تجارب معنوی روزانه آنها انجام شد. روش پژوهش «همبستگی» و جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه «خوارزمی» بود. نمونه بررسی 200 تن از دانشجویان (100 دختر و 100 پسر) بودند که با روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس «تجارب معنوی روزانه» اندروود و ترسی (2002) و مقیاس «رضایت از زندگی» داینر و همکاران (1985) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 25-SPSS انجام شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین رضایت از زندگی و متغیرهای احساس حضور خداوند، ارتباط با خدا، احساس مسئولیت در قبال دیگران و نمره کلی تجارب معنوی روزانه همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین 15 درصد از واریانس مربوط به رضایت از زندگی به وسیله تجارب معنوی روزانه و 18 درصد از آن، به وسیله احساس حضور خدا تبیین می شود. «ارتباط با خدا» و «احساس مسئولیت در قبال دیگران» توان پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان را نداشتند. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان گفت: تجارب معنوی روزانه در سطح مطلوبی پیش بینی کنند ه معنا داری برای رضایت از زندگی دانشجویان است و می تواند به مثابه یک متغیر تأثیرگذار در بهبود کیفیت و رضایت از زندگی دانشجویان مدنظر قرار گیرد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Investigating the Role of Spiritual Experiences in Students' Life Satisfaction
    Abstract: 
    This research was conducted with the aim of predicting students' life satisfaction in terms of the variable of daily spiritual experiences. The research method was correlational and the statistical population included all BA students of "Khwarizmi" University. The research sample consisted of 200 students (100 girls and 100 boys) selected by convenience sampling method. The research instrument was the "daily spiritual experiences" scale of Underwood and Tersi (2002) and the "satisfaction with life" scale of Diener et al. (1985). Data analysis was done using SPSS-25 software. The results of Pearson's correlation coefficient showed that there is a positive and meaningful correlation between life satisfaction and the variables of feeling God's presence, relationship with God, sense of responsibility towards others and the overall score of daily spiritual experiences. Also, 15% of the variance related to life satisfaction is explained by daily spiritual experiences and 18% of it is explained by the feeling of God's presence. "relationship with God" and " sense of responsibility towards others " could not predict students' life satisfaction. Based on the results, it can be argued that daily spiritual experiences at a good level are meaningful predictors for students' life satisfaction and can be considered as an influential variable in improving students’ life satisfaction.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا.(1401) بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4)، 173-186

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مسعود اسدی؛ محسن نظری فر؛ زهرا یوسف وند."بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 4، 1401، 173-186

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا.(1401) 'بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4), pp. 173-186

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسدی، مسعود، نظری فر، محسن، یوسف وند، زهرا. بررسی نقش تجارب معنوی در رضایت از زندگی دانشجویان. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(4): 173-186