روان‌شناسی و دین، سال شانزدهم، شماره اول، پیاپی 61، بهار 1401، صفحات 147-166

    نقد مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس با نگرش به منابع اسلامی

    نویسندگان:
    عبدالحسین خسروپناه / استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / Akhosropanah@yahoo.com
    حمید قربان پور / استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه گیلان / ghorbanpoor1363@guilan.ac.ir
    ✍️ امیر قربانپور لفمجانی / استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه گیلان / qorbanpoorlafmejani@guilan.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مبانی انسان شناختی نظریه عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس و نقد آن با نگرش به منابع اسلامی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که مطابق آن ابتدا با مرور منابع موجود، مبانی انسان شناختی نظریه الیس شناسایی و سپس از منظر روان شناختی، فلسفی و قرآنی نقد و بررسی گردید. یافته ها نشان می دهند از نظر الیس انسان موجودی مادی، فانی، شناختی و فردگراست که به صرف انسان بودن ارزشمند است و انحراف از تفکرات منطقی علت نابهنجاری است. هدف و غایت زندگی انسان کسب لذات بلندمدت مادی و این جهانی است، در حالی که از نظر اسلام، انسان موجودی دوساحتی و ابدی است که در بطن اجتماع زندگی می کند و با خود، خدا، دیگران و طبیعت ارتباط دارد. از نظر اسلام انسان فطرتی الهی دارد که انحراف از آن زمینه ساز نابهنجاری است. انسان به علت اتصال وجودی با خدا و برخورداری از برخی مواهب الهی (مثل عقل، قلب و فطرت) کرامت ذاتی دارد و با حرکت در مسیر هدف نهایی خلقت (یعنی عبودیت و نیل به قرب الی الله) به کرامت اکتسابی خواهد رسید.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Criticism of the Anthropological Foundations of Albert Ellis' Rational-Emotional Theory Considering Islamic Sources
    Abstract: 
    This research is conducted to identify the anthropological foundations of Albert Ellis' rational-emotional theory and criticize it considering Islamic sources. The research method is descriptive-analytical, according to which the anthropological foundations of Ellis's theory are first identified by reviewing the available sources, and then analyzed and criticized from the psychological, philosophical and Qur'anic perspectives. According to this research, Ellis believes man is a material, mortal, cognitive, and individualistic creature that is valuable simply because of being human, and deviation from logical thinking causes abnormality. The purpose and goal of human life is to acquire long-term material and worldly pleasures, while according to Islam, man is a two-dimensional and eternal being who lives in a society and has a relationship with himself, with God, with others and with the nature. Man has a divine nature, from Islam’s point of view, and deviation from this nature causes abnormality. Due to his existential connection with God and the possession of some Divine gifts (such as intellect, heart, and nature), human being has intrinsic dignity and will attain acquired dignity by moving towards the ultimate goal of creation (i.e. worship of God and getting close to God).
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خسروپناه، عبدالحسین، قربان پور، حمید، قربانپور لفمجانی، امیر.(1401) نقد مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس با نگرش به منابع اسلامی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(1)، 147-166

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالحسین خسروپناه؛ حمید قربان پور؛ امیر قربانپور لفمجانی."نقد مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس با نگرش به منابع اسلامی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16، 1، 1401، 147-166

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خسروپناه، عبدالحسین، قربان پور، حمید، قربانپور لفمجانی، امیر.(1401) 'نقد مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس با نگرش به منابع اسلامی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(1), pp. 147-166

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خسروپناه، عبدالحسین، قربان پور، حمید، قربانپور لفمجانی، امیر. نقد مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی عقلانی ـ هیجانی آلبرت الیس با نگرش به منابع اسلامی. روان‌شناسی و دین، 16, 1401؛ 16(1): 147-166