صفحهها:
81-
تاریخ دریافت: 1393/02/22
تاریخ پذیرش: 1393/07/15
چکیده:
مطالعات معنوی در روان شناسی، موضوعی اساسی است و توجه به آن، در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی معنویت درمانی بر افزایش تاب آوری در دانشجویان انجام گرفت. برای انجام پژوهش، از بین کلیه دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای سماء شهر کرمانشاه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه ای، با حجم50 نفر (24 نفر گروه آزمایش و 26 نفرگروه کنترل) انتخاب گردید. پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. افراد گروه آزمایش ده جلسه در مداخلات معنویت درمانی گروهی شرکت کردند. پرسش نامهی تاب آوری کونور و دیویدسون، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده گردید. داده های به دست آمده با روش آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، تفاوت بین میانگین نمرهی تاب آوری در مرحله پس آزمون در گروه آزمایش و کنترل با کنترل متغیر پیش آزمون، معنی دار بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت: معنویت درمانی گروهی در افزایش تاب آوری دانشجویان به طور چشم گیری مؤثر بوده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394
فاطمه دهقان / پژوهشگر مرکز تحقیقات توسعة اجتماعی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
Fateme.dehghan1368@gmail.com
مرضیه پیری کامرانی / دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
جهانگیر کرمی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
دریافت: 22/2/1393 ـ پذیرش: 15/7/1393
چکیده
مطالعات معنوی در روان شناسی، موضوعی اساسی است و توجه به آن، در بسیاری از کشورها در حال افزایش است. این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی معنویت درمانی بر افزایش تاب آوری در دانشجویان انجام گرفت. برای انجام پژوهش، از بین کلیه دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای سماء شهر کرمانشاه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه ای، با حجم50 نفر (24 نفر گروه آزمایش و 26 نفرگروه کنترل) انتخاب گردید. پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. افراد گروه آزمایش ده جلسه در مداخلات معنویت درمانی گروهی شرکت کردند. پرسش نامة تاب آوری کونور و دیویدسون، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده گردید. داده های به دست آمده با روش آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، تفاوت بین میانگین نمرة تاب آوری در مرحله پس آزمون در گروه آزمایش و کنترل با کنترل متغیر پیش آزمون، معنی دار بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت: معنویت درمانی گروهی در افزایش تاب آوری دانشجویان به طور چشم گیری مؤثر بوده است.
کلید واژه ها: معنویت درمانی گروهی، تاب آوری، دانشجویان.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمی، جهانگیر، دهقان، فاطمه.(1394) اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری. فصلنامه روانشناسی و دین، 8(4)، 81-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیر کرمی؛ فاطمه دهقان."اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری". فصلنامه روانشناسی و دین، 8، 4، 1394، 81-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمی، جهانگیر، دهقان، فاطمه.(1394) 'اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری'، فصلنامه روانشناسی و دین، 8(4), pp. 81-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمی، جهانگیر، دهقان، فاطمه. اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری. روانشناسی و دین، 8, 1394؛ 8(4): 81-