روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394، صفحات 127-

    رابطه جهت گیری مذهبی و هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی حسین زاده / *استادیار - دانشگاه کاشان / hoseinzadeh@qabas.net
    فریبرز صدیقی ارفعی / *دانشیار - روان شناسی، دانشگاه کاشان / fsa@kashanu.ac.ir
    مریم نادی راوندی / *کارشناس ارشد - روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان / nadi.edu1391@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان جهت گیری مذهبی، هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92 بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای (تعداد 228 دانشجو) انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسش نامه هوش معنوی و مقیاس تاب آوری بود. نتایج نشان داد که جهت گیری مذهبی درونی، با هوش معنوی و میزان تاب آوری دانشجویان رابطه مثبت معنی دار دارد. از سوی دیگر، بین دانشجویان دختر و پسر در جهت گیری مذهبی، هوش معنوی و تاب آوری تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین دانشجویان و دین پژوهان در جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی تفاوت معناداری دیده شد، اما در هوش معنوی و میزان تاب آوری در این دو گروه تفاوتی مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که هوش معنوی، بیشترین سهم را در تبیین تاب آوری دانشجویان دارد. در نهایت، می توان گفت: افراد دارای جهت گیری مذهبی درونی، که تنها برای منافع شخصی تظاهر به دین داری نمی کنند و افراد دارای هوش معنوی بالا، از تاب آوری بالاتری برخوردارند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394

    فریبرز صدیقی ارفعی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشان                                         fas@kashanu.ac.ir

    علی حسین زاده / استادیار گروه معارف دانشگاه کاشان                                     hoseinzadeh1340@yahoo.com

    مریم نادی راوندی / کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه کاشان                  nadi.edu1391@yahoo.com

    دریافت: 15/2/1393 ـ پذیرش: 18/7/1393

    چکیده

    این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان جهت گیری مذهبی، هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92 بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای (تعداد 228 دانشجو) انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسش نامه هوش معنوی و مقیاس تاب آوری بود. نتایج نشان داد که جهت گیری مذهبی درونی، با هوش معنوی و میزان تاب آوری دانشجویان رابطه مثبت معنی دار دارد. از سوی دیگر، بین دانشجویان دختر و پسر در جهت گیری مذهبی، هوش معنوی و تاب آوری تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین دانشجویان و دین پژوهان در جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی تفاوت معناداری دیده شد، اما در هوش معنوی و میزان تاب آوری در این دو گروه تفاوتی مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که هوش معنوی، بیشترین سهم را در تبیین تاب آوری دانشجویان دارد. در نهایت، می توان گفت: افراد دارای جهت گیری مذهبی درونی، که تنها برای منافع شخصی تظاهر به دین داری نمی کنند و افراد دارای هوش معنوی بالا، از تاب آوری بالاتری برخوردارند.

    کلید واژه ها: جهت گیری مذهبی، هوش معنوی، تاب آوری، دانشجویان، دین پژوه.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین زاده، علی، صدیقی ارفعی، فریبرز، نادی راوندی، مریم.(1394) رابطه جهت گیری مذهبی و هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4)، 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی حسین زاده؛ فریبرز صدیقی ارفعی؛ مریم نادی راوندی."رابطه جهت گیری مذهبی و هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 4، 1394، 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین زاده، علی، صدیقی ارفعی، فریبرز، نادی راوندی، مریم.(1394) 'رابطه جهت گیری مذهبی و هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4), pp. 127-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین زاده، علی، صدیقی ارفعی، فریبرز، نادی راوندی، مریم. رابطه جهت گیری مذهبی و هوش معنوی با میزان تاب آوری دانشجویان. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(4): 127-