این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه همدلی، بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت. برای مطالعة منابع، از روش تحلیل محتوا و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان دانش پژوهان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و طلاب حوزة علمیه خواهران قم در سال تحصیلی 1395-1394 بهره گرفته شد. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی، برای همدلی عبارتند از: مؤلفه رفتاری، مؤلفه عاطفی و شناختی. روایی این ساختار، از نظر کارشناسان خبرة دین و روان شناسی طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 8/3 و واریانس 047/0 محاسبه شد. روایی گویه ها نیز با میانگین 6/3 و واریانس 022/0 به دست آمد. اعتبار آزمون، به واسطة بررسی همسانی درونی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 80/0 و 81/0 برای دو نیمه را نشان داد. بنابراین، این آزمون از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است.
یعقوبی، مجتبی، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ناروئی نصرتی، رحیم.(1398) ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1)، 5-22
مجتبی یعقوبی؛ محمدرضا احمدی محمدآبادی؛ رحیم ناروئی نصرتی."ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 1، 1398، 5-22
یعقوبی، مجتبی، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ناروئی نصرتی، رحیم.(1398) 'ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1), pp. 5-22
یعقوبی، مجتبی، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ناروئی نصرتی، رحیم. ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 12, 1398؛ 12(1): 5-22