نویسندگان:
سیدحسین موسوی / دکتری تخصصی آموزش عالی دانشگاه مازندران، ایران، بابلسر
صفحهها:
23-36
تاریخ دریافت: 1395/02/13
تاریخ پذیرش: 1395/07/17
چکیده:
محیط دانشگاهی علاوه بر اینکه محیطی آموزشی است، یک محیط اجتماعی نیز می باشد. دانشجویان به عنوان متخصصان آینده و ایفاگر نقش های اساسی در شبکه ارتباطات اجتماعی و پیشرفت و ترقی کشور، با گسترهی وسیعی از مشکلات روانی از جمله استرس سازمانی مواجهه هستند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان تشکیل می دادند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در یک گروه آزمایش (30 نفر) و یک گروه کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. دانشجویان قبل و پس از آموزش، به استرس سازمانی محقق ساخته پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد که آموزش هوش معنوی گروهی، در بهبود و کاهش استرس سازمانی دانشجویان تأثیر معناداری دارد. همچنین در مطالعات پیگیری این نتیجه برقرار ماند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیری، مهدی، موسوی، سیدحسین.(1398) تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1)، 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی جهانگیری؛ سیدحسین موسوی."تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 1، 1398، 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیری، مهدی، موسوی، سیدحسین.(1398) 'تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(1), pp. 23-36
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیری، مهدی، موسوی، سیدحسین. تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان استرس سازمانی دانشجویان. روانشناسی و دین، 12, 1398؛ 12(1): 23-36