صفحهها:
37-53
تاریخ دریافت: 1395/03/09
تاریخ پذیرش: 1395/08/19
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه و انجام پیگیری بود. جامعهی آماری پژوهش، 240 نفر (120 زوج) بودند که فرزندانشان در سال تحصیلی 97 - 96 مشغول به تحصیل بودند و بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس، به صورت تصادفی ساده در گروه آزمایشی (20 زوج) و گروه گواه (20 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایشی، به صورت 10 جلسه 90 دقیقه ای مورد آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغییری (مانکوا) و تک متغییری (آنکوا) انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و بهبود کیفیت زندگی زناشویی تأثیر داشته و این اثر تا مرحله پیگیری یک ماهه ماندگار بوده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی تبار، سیدمرتضی، مکوندی، بهنام، سودانی، منصور.(1398) اثربخشی آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی بر سازگاری زناشویی، تابآوری و کیفیت زندگی زوجین. فصلنامه روانشناسی و دین، 12(3)، 37-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدمرتضی احمدی تبار؛ بهنام مکوندی؛ منصور سودانی."اثربخشی آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی بر سازگاری زناشویی، تابآوری و کیفیت زندگی زوجین". فصلنامه روانشناسی و دین، 12، 3، 1398، 37-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی تبار، سیدمرتضی، مکوندی، بهنام، سودانی، منصور.(1398) 'اثربخشی آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی بر سازگاری زناشویی، تابآوری و کیفیت زندگی زوجین'، فصلنامه روانشناسی و دین، 12(3), pp. 37-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی تبار، سیدمرتضی، مکوندی، بهنام، سودانی، منصور. اثربخشی آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی بر سازگاری زناشویی، تابآوری و کیفیت زندگی زوجین. روانشناسی و دین، 12, 1398؛ 12(3): 37-53