روان‌شناسی و دین، سال سیزدهم، شماره سوم، پیاپی 51، پاییز 1399، صفحات 61-74

    اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسن تقیان / استادیار گروه روانشناسی، جامعة المصطفی االعالمیه / taghian@ut.ac.ir
    مسعود آذربایجانی / دانشیار گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mazarbayejani110@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت گیری مذهبی، با تکیه بر اسلام در نوجوانان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی به شیوة اکتشافی بود. جامعة آماری، دانش آموزان دبیرستان های شهر قم (15-20 سال) که 578 نفر از آنان، به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت بود از: آزمون جهت گیری مذهبی و آزمون سبک زندگی اسلامی. داده ها، با روش تحلیل عاملی اکتشافی، با شیوة تحلیل مؤلفه های اصلی و تحلیل مانوا تحلیل شدند. بررسی روایی محتوایی و صوری، به اصلاح 2 سؤال و حذف 3 سؤال نامتناسب برای نوجوانان انجامید. ضریب آلفای کرونباخ آزمون، برابر با 91/0 به دست آمد. تعداد عوامل در نمونة جمعیت نوجوان، دارای 4 عامل است که بر خلاف نسخة اصلی و اجراشده در میان بزرگسالان است که مشتمل بر دو عامل بود. این عامل ها، 34 درصد واریانس جهت گیری مذهبی در نوجوانان را تبیین کرد. در نتیجة تحلیل عاملی، 14 سؤال به عنوان سؤال های نامناسب حذف شدند. روایی همزمان آزمون جهت گیری مذهبی با آزمون سبک زندگی اسلامی نیز (70/0)، از طریق ضریب همبستگی پیرسون به دست آمد. با توجه به روایی عاملی، روایی همگرا و اعتبار مناسب آزمون جهت گیری مذهبی در میان نوجوانان، استفاده از آن در پژوهش های مربوط به نوجوانان توصیه می گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال سیزدهم، شماره سوم، پیاپی 51، پاییز 1399

    * حمید مهدیزاده / دانشجوی دکتری قرآن و روان شناسی، جامعة المصطفی العالمیه    amirmahdizeh@yahoo.com
    حسن تقیان / استادیار گروه روانشناسی، جامعة المصطفی االعالمیه    taghian@ut.ac.ir
    مسعود آذربایجانی / دانشیار گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه    mazarbayejani110@yahoo.com
    دریافت: 13/05/1398 ـ پذیرش: 16/09/1398

    چکیده
    این پژوهش، با هدف اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت گیری مذهبی، با تکیه بر اسلام در نوجوانان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی به شیوة اکتشافی بود. جامعة آماری، دانش آموزان دبیرستان های شهر قم (15-20 سال) که 578 نفر از آنان، به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت بود از: آزمون جهت گیری مذهبی و آزمون سبک زندگی اسلامی. داده ها، با روش تحلیل عاملی اکتشافی، با شیوة تحلیل مؤلفه های اصلی و تحلیل مانوا تحلیل شدند. بررسی روایی محتوایی و صوری، به اصلاح 2 سؤال و حذف 3 سؤال نامتناسب برای نوجوانان انجامید. ضریب آلفای کرونباخ آزمون، برابر با 91/0 به دست آمد. تعداد عوامل در نمونة جمعیت نوجوان، دارای 4 عامل است که بر خلاف نسخة اصلی و اجراشده در میان بزرگسالان است که مشتمل بر دو عامل بود. این عامل ها، 34 درصد واریانس جهت گیری مذهبی در نوجوانان را تبیین کرد. در نتیجة تحلیل عاملی، 14 سؤال به عنوان سؤال های نامناسب حذف شدند. روایی همزمان آزمون جهت گیری مذهبی با آزمون سبک زندگی اسلامی نیز (70/0)، از طریق ضریب همبستگی پیرسون به دست آمد. با توجه به روایی عاملی، روایی همگرا و اعتبار مناسب آزمون جهت گیری مذهبی در میان نوجوانان، استفاده از آن در پژوهش های مربوط به نوجوانان توصیه می گردد.
    کلیدواژه ها: جهت گیری مذهبی، اعتباریابی، رواسازی، سنجش دین داری، روان شناسی اسلامی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقیان، حسن، آذربایجانی، مسعود.(1399) اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13(3)، 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن تقیان؛ مسعود آذربایجانی."اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13، 3، 1399، 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقیان، حسن، آذربایجانی، مسعود.(1399) 'اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 13(3), pp. 61-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تقیان، حسن، آذربایجانی، مسعود. اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان دبیرستانی. روان‌شناسی و دین، 13, 1399؛ 13(3): 61-74