روان‌شناسی و دین، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، زمستان 1400، صفحات 25-40

    اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، بر عزّت ‌نفس عمومی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدحسین فلاح / دانشیارگروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران / fallahyazd@iauyazd.ac.ir
    نجمه سدرپوشان / استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران / s.sedrpoushan@yahoo.com
    ✍️ صدیقه شیروانی بروجنی / دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران / razieh628@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنی شده، با آموزه های اسلامی بر عزّت نفس عمومی والدگری عزّت نفس عمومی کودکان 7-6 سال بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری مادران کودکان کلاس اول دبستان 7-6 سال شهر اصقهان، در سال 97-1396 بودند که 30 نفر از آنان به عنوان نمونه، به طور تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش نامه عزّت نفس کوپراسمیت و چک لیست سنجش میزان عزّت نفس کودکان پیش دبستانی بود. برای گروه آزمایشی، آموزش در 10 جلسه 120 دقیقه ای برگزار شد. داده ها با استفاده آزمون تحلیل کواریانس یک راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنی شده، با آموزه های اسلامی، عزّت نفس عمومی والد و کودک را افزایش می دهد (05/0p<).
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح، محمدحسین، سدرپوشان، نجمه، شیروانی بروجنی، صدیقه.(1400) اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، بر عزّت ‌نفس عمومی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14(4)، 25-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین فلاح؛ نجمه سدرپوشان؛ صدیقه شیروانی بروجنی."اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، بر عزّت ‌نفس عمومی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14، 4، 1400، 25-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح، محمدحسین، سدرپوشان، نجمه، شیروانی بروجنی، صدیقه.(1400) 'اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، بر عزّت ‌نفس عمومی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14(4), pp. 25-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فلاح، محمدحسین، سدرپوشان، نجمه، شیروانی بروجنی، صدیقه. اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، بر عزّت ‌نفس عمومی. روان‌شناسی و دین، 14, 1400؛ 14(4): 25-40