روان‌شناسی و دین، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، زمستان 1400، صفحات 41-52

    ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمد فرهوش / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران / farhoush.mohammad@gmail.com
    احمد عرفانی / کارشناسی ارشد روان شناسی با رویکرد اسلامی، دانشگاه اخلاق و تربیت قم / ahmaderfani@yahoo.com
    عبدالوحید داوودی / دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه لرستان / v1364174@gmail.com
    سکینه قربانی / کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان / sghorbani687@gmail.com
    چکیده: 
    هوش معنوی، به کارگیری منابع معنوی برای سازگاری و افزایش عملکرد، موجب افزایش بهزیستی روانی می شود. این پژوهش با روش توصیفی و با هدف ساخت مقیاس هوش معنوی برای دانشجویان مسلمان و اعتباریابی آن بود. ابتدا براساس مصاحبه کیفی، با 17 دانشجوی مسلمان با هوش معنوی بالا، مؤلفه ها و گویه های پرسش نامه هوش معنوی، طراحی و توسط 14 کارشناس تأیید شد. برای هنجاریابی آن به روش خوشه ای، 226 دانشجو از دانشگاه های تهران، قم و مازندران انتخاب شدند و پرسش نامه های اولیه هوش معنوی، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک، بهزیستی روانی ریف، تاب آوری کونور و دیویدسون، خودکارآمدی شرر، هدفمندی ماهولیک و کرامباف را تکمیل کردند. در تحلیل داده ها، از روش آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی، همبستگی و نرم افزارهای spss24 و lisrel8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاس هوش معنوی، دارای 15 گویه و 3 مؤلفه (احساس نزدیکی به خدا، تاب آوری معنوی و هدفمندی معنوی) است. تحلیل عاملی تأییدی، روایی سازه مطلوبی (IFI=0/97 و IFC=0/97) را نشان داد. پرسش نامه هوش معنوی، با سلامت معنوی (7/0) و دلبستگی ایمن به خدا (6/0)، بهزیستی روانی (5/0)، تاب آوری (5/0) و خودکارآمدی(5/0) و هدف در زندگی(7/0) رابطه معنادار دارد. پایایی پرسش نامه، از طریق ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمد. مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان، برای ارزیابی هوش معنوی دانشجویان مسلمان، مناسب است و می تواند در آسیب شناسی ابعاد معنوی دانشجویان مسلمان استفاده شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرهوش، محمد، عرفانی، احمد، داوودی، عبدالوحید، قربانی، سکینه.(1400) ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14(4)، 41-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد فرهوش؛ احمد عرفانی؛ عبدالوحید داوودی؛ سکینه قربانی."ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14، 4، 1400، 41-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرهوش، محمد، عرفانی، احمد، داوودی، عبدالوحید، قربانی، سکینه.(1400) 'ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 14(4), pp. 41-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرهوش، محمد، عرفانی، احمد، داوودی، عبدالوحید، قربانی، سکینه. ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش معنوی دانشجوی مسلمان. روان‌شناسی و دین، 14, 1400؛ 14(4): 41-52