روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، پاییز 1401، صفحات 83-100

    خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    الهه گلپایگانی / کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور / glp_e@yahoo.com
    ✍️ مهناز علی‌اکبری دهکردی / استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور / m_akbari@pnu.ac.ir
    طیبه محتشمی / کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور / t.mohtasham@gmail.com
    چکیده: 
    با توجه به اهمیت اخلاق در اسلام و رابطه تنگاتنگ دین و اخلاق، از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ مسائل تربیتی در جامعه اسلامی، ﭘﺮورش ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ اﺳﺖ. در داخل کشور، ابزار اندازه گیری این مفهوم برای کودکان وجود ندارد. این پژوهش با هدف تولید ابزار بومی شده، به بررسی روایی و پایایی «پرسشنامه سنجش هوش اخلاقی» در کودکان 3 تا 7 ساله ایرانی پرداخته است. 387 تن از دختران و پسران 3 تا 7 ساله ساکن مناطق 22گانه شهر تهران با روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده» انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق براساس عقاید الگوی بوربا (2005) شکل گرفته است. از روش «پیمایشی» استفاده شده و برای بررسی روایی این پرسشنامه از روایی سازه و روایی عاملی، و برای پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. یافته ها نشان می دهد با حذف برخی گویه ها و تغییر در برخی گویه ها در عوامل اولیه، این الگو تأیید شده و این مقیاس به عنوان الگویی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان شهر تهران با توجه به تغییرات اجتماعی ـ شناختی در جامعه ایرانی ابزاری پایا و رواست.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Examining the Psychometric Properties of Children's "Moral Intelligence" Scale
    Abstract: 
    Considering the importance of ethics in Islam and the close relationship between religion and ethics, one of the most important educational issues in Islamic society is the cultivation of moral intelligence. In Iran, there is no instrument to measure this concept for children. With the aim of developing a localized instrument, this research investigated the validity and reliability of the "Ethical Intelligence Scale" for Iranian 3- to 7-year-old children. 387 boys and girls aged 3 to 7 living in 22 districts of Tehran were selected by "simple random cluster sampling" method. The theoretical framework of this "survey" research is based on the ideas of Burba's (2005) model. To check the validity of this scale, construct validity and factor validity were used, and Cronbach's alpha coefficient was used for measuring the reliability of the instrument. Findings show that by removing or changing some items in the primary factors, this scale is a valid and reliable instrument for measuring moral intelligence in children of Tehran city with regard to socio-cognitive changes in the Iranian society.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلپایگانی، الهه، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، محتشمی، طیبه.(1401) خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(3)، 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    الهه گلپایگانی؛ مهناز علی‌اکبری دهکردی؛ طیبه محتشمی."خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 3، 1401، 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلپایگانی، الهه، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، محتشمی، طیبه.(1401) 'خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(3), pp. 83-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    گلپایگانی، الهه، علی‌اکبری دهکردی، مهناز، محتشمی، طیبه. خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(3): 83-100