صفحهها:
69-82
تاریخ دریافت: 1397/11/29
تاریخ پذیرش: 1398/04/24
چکیده:
هدف این پژوهش تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی و خودمهارگری دانش آموزان دختر، پایهی یازدهم شهر همدان است. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری، با گروه کنترل است. جامعهی آماری۳۵۰ نفر بوده است و نمونهی اولیه این پژوهش را ۲۰۰ نفر از دانش آموزان دختر شهر همدان تشکیل داد که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در نهایت، تعداد دانش آموزان به صورت تصادفی برای هریک از گروه های گروه گواه و گروه آزمایشی،۲۰ نفر تعیین شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه بهزیستی روان شناختی ریف، پرسش نامه خودمهارگری تانجی و برنامهی درمانی، آموزشی هوش معنوی بود. نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان مؤثر است. همچنین آموزش هوش معنوی بر خودمهارگری دانش آموزان مؤثر است (05/0>P). با توجه به این پژوهش، می توان گفت: هوش معنوی دربرگیرندهی مجموعه ای از توانایی ها و ظرفیت هاست که می توان از منابع معنوی در جهت افزایش بهزیستی روان شناختی و خودمهارگری، برای رشد بهینه دانش آموزان از آن استفاده کرد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سوزنی، زهره، افشاری نیا، کریم، حسینی، سعیده السادات، امیری، حسن.(1400) تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و خودمهارگری. فصلنامه روانشناسی و دین، 14(4)، 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زهره سوزنی؛ کریم افشاری نیا؛ سعیده السادات حسینی؛ حسن امیری."تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و خودمهارگری". فصلنامه روانشناسی و دین، 14، 4، 1400، 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سوزنی، زهره، افشاری نیا، کریم، حسینی، سعیده السادات، امیری، حسن.(1400) 'تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و خودمهارگری'، فصلنامه روانشناسی و دین، 14(4), pp. 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سوزنی، زهره، افشاری نیا، کریم، حسینی، سعیده السادات، امیری، حسن. تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و خودمهارگری. روانشناسی و دین، 14, 1400؛ 14(4): 69-82