صفحهها:
69-90
تاریخ دریافت: 1398/11/28
تاریخ پذیرش: 1399/04/02
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده است. روش این پژوهش «نیمه آزمایشی» با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بوده است. جامعه آماری مطالعه والدین دانش آموزان یکی از مدارس پسرانه دوره ابتدایی در سال تحصیلی 96ـ97 شهر سبزوار بود که با استفاده از روش «نمونه گیری در دسترس» تعداد سی تن انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 تن) و کنترل (15 تن) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش هشت جلسه گروه درمانی 90 دقیقه ای به شیوه «یکپارچه نگری توحیدی» برگزار شد، ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش سه مقیاس «صمیمیت زناشویی» «باورهای ارتباطی» و «عملکرد خانواده» بود که در جلسات پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری در دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون «بن فرونی» استفاده گردید. نتایج نشان داد «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» موجب بهبود صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (0005/0>P). بنابراین، می توان از «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» برای ارتقای صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده استفاده نمود.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
The Effectiveness of Integrated Monotheistic Education on Marital Intimacy, Communication Beliefs and Family Functioning
Abstract:
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of "integrative monotheistic education" on marital intimacy, communication beliefs and family functioning. The design used in this "quasi-experimental" research was pre-test-post-test with a control group and a three-month follow-up. The statistical population of the study included the parents of the students of one of the elementary boys' schools in the academic year 1997-1996 in Sabzevar city. The participants were selected using the available sampling method and were randomly divided into two experimental (15) and control (15) groups. For the experimental group, eight 90-minute group therapy sessions were held using the "monotheistic integration" method, but the control group received no treatment. The research instruments were three scales of "marital intimacy", "communication beliefs" and "family functioning" implemented in the pre-test and post-test and follow-up sessions in two groups. In order to analyze the data, repeated Measures ANOVA with Bonferroni test were used. The results showed that "integrative monotheistic education" improved marital intimacy, communication beliefs and family functioning in the experimental group compared to the control group (P
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی.(1401) اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2)، 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسین کشاورز افشار؛ ابراهیم نامنی؛ فهیمه باهنر؛ هادی شیدفر."اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 2، 1401، 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی.(1401) 'اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2), pp. 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی. اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 69-90