صفحهها:
69-90
تاریخ دریافت: 1398/11/28
تاریخ پذیرش: 1399/04/02
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده است. روش این پژوهش «نیمه آزمایشی» با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بوده است. جامعه آماری مطالعه والدین دانش آموزان یکی از مدارس پسرانه دوره ابتدایی در سال تحصیلی 96ـ97 شهر سبزوار بود که با استفاده از روش «نمونه گیری در دسترس» تعداد سی تن انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 تن) و کنترل (15 تن) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش هشت جلسه گروه درمانی 90 دقیقه ای به شیوه «یکپارچه نگری توحیدی» برگزار شد، ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش سه مقیاس «صمیمیت زناشویی» «باورهای ارتباطی» و «عملکرد خانواده» بود که در جلسات پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری در دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون «بن فرونی» استفاده گردید. نتایج نشان داد «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» موجب بهبود صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (0005/0>P). بنابراین، می توان از «آموزش یکپارچه نگر توحیدی» برای ارتقای صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده استفاده نمود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی.(1401) اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2)، 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسین کشاورز افشار؛ ابراهیم نامنی؛ فهیمه باهنر؛ هادی شیدفر."اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 2، 1401، 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی.(1401) 'اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2), pp. 69-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کشاورز افشار، حسین، نامنی، ابراهیم، باهنر، فهیمه، شیدفر، هادی. اثربخشی آموزش یکپارچهنگر توحیدی بر صمیمیت زناشویی، باورهای ارتباطی و عملکرد خانواده. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 69-90