روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 58، تابستان 1401، صفحات 91-112

    تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سمیه عسکریان / دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران / somayeh.askaryan@gmail.com
    ✍️ غلامرضا ثناگوی محرر / گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران / r.sanagoo@iauzah.ac.ir
    حسین جناآبادی / گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران / hjenaabadi@ped.usb.ac.ir
    چکیده: 
    انباشت فشارهای های روانی متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی در زندگی نوجوانان، می تواند منجر به شکل گیری آسیب های روانی و اجتماعی گردد. این مسئله لزوم توجه به پژوهش در زمینه روش های مقابله متناسب با فرهنگ دینی و اجتماعی را برجسته می کند. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم شناختی هیجان در دختران نوجوان است. طرح پژوهش از نوع «نیمه آزمایشی» بوده و جامعه آماری 45 تن از دختران نوجوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش هستند که براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از یک جلسه مصاحبه تشخیصی و توجیهی، پیش آزمون (مقیاس سلامت روان و نظم جویی شناختی هیجان) اجرا گردید. پس از بررسی نتایج آزمون ها، 24 تن که کمترین نمرات را داشتند، در 2 گروه 12 نفره آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگذاری شدند. برای گروه آزمایش آموزش هشت جلسه مهارت های مقابله دینی اجرا گردید. سپس برای مقایسه اثر این مداخله، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری با 90/0 معناداری آموزش را بر عامل های تنظیم شناختی هیجان نشان می دهد. همچنین در متغیر سلامت روان تأثیرگذاری با 81/0 نشان می دهد که آموزش مقابله دینی بر نشانگان سلامت روان موجب بهبود عملکرد شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین.(1401) تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2)، 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سمیه عسکریان؛ غلامرضا ثناگوی محرر؛ حسین جناآبادی."تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 2، 1401، 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین.(1401) 'تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2), pp. 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین. تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 91-112