روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 58، تابستان 1401، صفحات 91-112

    تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سمیه عسکریان / دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران / somayeh.askaryan@gmail.com
    ✍️ غلامرضا ثناگوی محرر / گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران / r.sanagoo@iauzah.ac.ir
    حسین جناآبادی / گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران / hjenaabadi@ped.usb.ac.ir
    چکیده: 
    انباشت فشارهای های روانی متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی در زندگی نوجوانان، می تواند منجر به شکل گیری آسیب های روانی و اجتماعی گردد. این مسئله لزوم توجه به پژوهش در زمینه روش های مقابله متناسب با فرهنگ دینی و اجتماعی را برجسته می کند. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم شناختی هیجان در دختران نوجوان است. طرح پژوهش از نوع «نیمه آزمایشی» بوده و جامعه آماری 45 تن از دختران نوجوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش هستند که براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از یک جلسه مصاحبه تشخیصی و توجیهی، پیش آزمون (مقیاس سلامت روان و نظم جویی شناختی هیجان) اجرا گردید. پس از بررسی نتایج آزمون ها، 24 تن که کمترین نمرات را داشتند، در 2 گروه 12 نفره آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگذاری شدند. برای گروه آزمایش آموزش هشت جلسه مهارت های مقابله دینی اجرا گردید. سپس برای مقایسه اثر این مداخله، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری با 90/0 معناداری آموزش را بر عامل های تنظیم شناختی هیجان نشان می دهد. همچنین در متغیر سلامت روان تأثیرگذاری با 81/0 نشان می دهد که آموزش مقابله دینی بر نشانگان سلامت روان موجب بهبود عملکرد شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Effect of Teaching Religious Coping Skills on Mental Health and Cognitive Emotion Regulation in Adolescent Girls
    Abstract: 
    The accumulation of numerous personal, family and social pressures in the life of teenagers can lead to psychological and social traumas. This highlights the need to pay attention to research in the field of coping methods appropriate for different religious and social cultures. The aim of this research is to investigate the effect of religious coping training on mental health and cognitive emotion regulation in adolescent girls. The research design is "semi-experimental" and the statistical population includes 45 teenage girls referring to the counseling center in the education department. The participants were selected based on available sampling. After a diagnostic and explanatory interview session, a pre-test - mental health and cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) - was implemented. After examining the results of the tests, 24 people with the lowest scores were randomly assigned to 2 experimental and control groups of 12 people. For the experimental group, eight religious coping skills training sessions were conducted. Then, to compare the effect of this intervention, a post-test was given to both groups. Multivariate covariance analysis (0.90) showed the significance of education in the cognitive emotion regulation factors. Also, in the variable of mental health, the value of 0.81 shows that religious coping training improves mental health.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین.(1401) تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2)، 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سمیه عسکریان؛ غلامرضا ثناگوی محرر؛ حسین جناآبادی."تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 2، 1401، 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین.(1401) 'تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(2), pp. 91-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکریان، سمیه، ثناگوی محرر، غلامرضا، جناآبادی، حسین. تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر سلامت روان و تنظیم‌ شناختی هیجان دختران نوجوان. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 91-112