مداخلات شناختی ـ رفتاری مذهب محور تأثیر معناداری بر فرایندهای روان شناختی دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلام بر اهمال کاری و کمال گرایی دانشجویان دختر است. این پژوهش به صورت نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه طرح شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه «پیام نور» شهر رامشیر هستند که از میان آنها به شیوه «تصادفی چند مرحله ای» 20 تن از افرادی که در آزمون اهمال کاری یک انحراف معیار پایین تر از میانگین و در آزمون کمال گرایی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل «مقیاس اهمال کاری» تاکمن و «مقیاس کمال گرایی» اهواز بود. گروه آزمایش ده جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی برآموزه های اسلامی دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. نتایج حاصل نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر اهمال کاری و کمال گرایی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). میزان کمال گرایی و اهمال کاری در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت: مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلام بر کاهش اهمال کاری و کمال گرایی دانشجویان دختر مؤثر بوده است.
سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 58، تابستان 1401، ص 133-146
* نجمه حمید/ استاد گروه روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز n.hamid@scu.ac.ir سید فضیله آلبوشوکه/ دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز fazile.alboshoke@yahoo.com سیدعلی مرعشی/ استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز a-marashi@scu.ac.ir
دریافت: 22/08/1398 ـ پذیرش: 26/11/1398
چکیده
مداخلات شناختی ـ رفتاری مذهب محور تأثیر معناداری بر فرایندهای روان شناختی دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلام بر اهمال کاری و کمال گرایی دانشجویان دختر است. این پژوهش به صورت نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه طرح شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه «پیام نور» شهر رامشیر هستند که از میان آنها به شیوه «تصادفی چند مرحله ای» 20 تن از افرادی که در آزمون اهمال کاری یک انحراف معیار پایین تر از میانگین و در آزمون کمال گرایی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین داشتند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل «مقیاس اهمال کاری» تاکمن و «مقیاس کمال گرایی» اهواز بود. گروه آزمایش ده جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی برآموزه های اسلامی دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. نتایج حاصل نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر اهمال کاری و کمال گرایی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). میزان کمال گرایی و اهمال کاری در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت: مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلام بر کاهش اهمال کاری و کمال گرایی دانشجویان دختر مؤثر بوده است.
کلیدواژه ها: مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلام، اهمال کاری، کمال گرایی.
حمید، نجمه، مرعشی، سید علی.(1401) اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلام بر اهمالکاری و کمالگرایی دانشجویان دختر. فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2)، 133-146
نجمه حمید؛ سید علی مرعشی."اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلام بر اهمالکاری و کمالگرایی دانشجویان دختر". فصلنامه روانشناسی و دین، 15، 2، 1401، 133-146
حمید، نجمه، مرعشی، سید علی.(1401) 'اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلام بر اهمالکاری و کمالگرایی دانشجویان دختر'، فصلنامه روانشناسی و دین، 15(2), pp. 133-146
حمید، نجمه، مرعشی، سید علی. اثربخشی مداخله شناختی ـ رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلام بر اهمالکاری و کمالگرایی دانشجویان دختر. روانشناسی و دین، 15, 1401؛ 15(2): 133-146