صفحهها:
135-146
تاریخ دریافت: 1399/10/22
تاریخ پذیرش: 1400/03/05
چکیده:
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ای برای سنجش «بلوغ عقلی از منظر قرآن» بود. بدین منظور پس از مصاحبه با چند متخصص و بررسی آیات قرآن، یک پرسشنامه 68 سؤالی طراحی شد و بعد از تأیید روایی محتوایی توسط متخصصان، 241 دانشجو به صورت «نمونه در دسترس» انتخاب شدند و به سؤالات پاسخ دادند. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از همبستگی خرده مقیاس ها با نمره کل و «تحلیل عاملی اکتشافی» بررسی شد و شش عامل «راستگویی و درستی»، «پیروی از منطق»، «اندیشه ورزی»، «پرهیز از گمان»، و «استقلال رأی» تأیید گردیدند. همچنین روایی پیش بین پرسشنامه نیز به تأیید رسید؛ زیرا همبستگی مثبت معناداری بین نمرات بلوغ عقلی از منظر قرآن و معدل دانشجویان وجود داشت (0.05p<). پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش «همسانی درونی» بررسی و تأیید شد. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه 913/0 و برای خرده مقیاس ها از 695/0 تا 873/0 بود. در مجموع می توان گفت: پرسشنامه «بلوغ عقلی از منظر قرآن» از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عبداله زاده رافی، مهدی، گماسائی، مهسا، هنرمند، سیدمرتضی.(1401) ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه «بلوغ عقلی از منظر قرآن». فصلنامه روانشناسی و دین، 16(1)، 135-146
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی عبداله زاده رافی؛ مهسا گماسائی؛ سیدمرتضی هنرمند."ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه «بلوغ عقلی از منظر قرآن»". فصلنامه روانشناسی و دین، 16، 1، 1401، 135-146
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عبداله زاده رافی، مهدی، گماسائی، مهسا، هنرمند، سیدمرتضی.(1401) 'ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه «بلوغ عقلی از منظر قرآن»'، فصلنامه روانشناسی و دین، 16(1), pp. 135-146
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عبداله زاده رافی، مهدی، گماسائی، مهسا، هنرمند، سیدمرتضی. ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه «بلوغ عقلی از منظر قرآن». روانشناسی و دین، 16, 1401؛ 16(1): 135-146