روان‌شناسی و دین، سال شانزدهم، شماره دوم، پیاپی 62، تابستان 1402، صفحات 93-104

    مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش‌آموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکه‌های اجتماعی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهدی راثی / دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز / m.rasi.1399@gmail.com
    ✍️ سید داود حسینی نسب / استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز / d.hosseininasab@gmail.com
    امیر پناه علی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز / a.panahali@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی است. روش پژوهش «توصیفی ـ مقایسه ای» است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده تمام دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان شهر تبریز در سال تحصیلی 1399ـ1398 بود که از این میان تعداد ‏120 دانش آموز مطابق با نمرات 23ـ46 در پرسشنامه «اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل» به عنوان دانش آموزان غیرکاربر و 120 دانش آموز نیز با کسب نمرات بالاتر از 46 در پرسشنامه مذکور به عنوان دانش آموزان کاربر، پس از همسان سازی و با استفاده از روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و هدفمند» انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه «سلامت روان» گلدبرگ و هیلر (1979) و مقیاس «نگرش مسلمانان نسبت به دین» حنیف خان و همکاران (2005) گردآوری شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS.23 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی به لحاظ سلامت روان و گرایش دینی، تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، نتایج آزمون «تعقیبی» شفه نیز نشان داد که کاربران شبکه های اجتماعی به طور معناداری از سلامت روان پایین تر و گرایش دینی (005/0=p) ضعیف تری نسبت به غیرکاربران شبکه های اجتماعی برخوردارند. یافته های این پژوهش به شناخت تفاوت های اساسی بین کاربران و غیرکاربران شبکه های اجتماعی به لحاظ سلامت روان و گرایش دینی کمک می کند و ضرورت ارتقای سلامت روان و گرایش دینی دانش آموزان کاربر شبکه های اجتماعی را برجسته تر می نماید.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    راثی، مهدی، حسینی نسب، سید داود، پناه علی، امیر.(1402) مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش‌آموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(2)، 93-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی راثی؛ سید داود حسینی نسب؛ امیر پناه علی."مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش‌آموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکه‌های اجتماعی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16، 2، 1402، 93-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    راثی، مهدی، حسینی نسب، سید داود، پناه علی، امیر.(1402) 'مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش‌آموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکه‌های اجتماعی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(2), pp. 93-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    راثی، مهدی، حسینی نسب، سید داود، پناه علی، امیر. مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش‌آموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکه‌های اجتماعی. روان‌شناسی و دین، 16, 1402؛ 16(2): 93-104