هدف این پژوهش مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی است. روش پژوهش «توصیفی ـ مقایسه ای» است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده تمام دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان شهر تبریز در سال تحصیلی 1399ـ1398 بود که از این میان تعداد 120 دانش آموز مطابق با نمرات 23ـ46 در پرسشنامه «اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل» به عنوان دانش آموزان غیرکاربر و 120 دانش آموز نیز با کسب نمرات بالاتر از 46 در پرسشنامه مذکور به عنوان دانش آموزان کاربر، پس از همسان سازی و با استفاده از روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و هدفمند» انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه «سلامت روان» گلدبرگ و هیلر (1979) و مقیاس «نگرش مسلمانان نسبت به دین» حنیف خان و همکاران (2005) گردآوری شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS.23 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی به لحاظ سلامت روان و گرایش دینی، تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، نتایج آزمون «تعقیبی» شفه نیز نشان داد که کاربران شبکه های اجتماعی به طور معناداری از سلامت روان پایین تر و گرایش دینی (005/0=p) ضعیف تری نسبت به غیرکاربران شبکه های اجتماعی برخوردارند. یافته های این پژوهش به شناخت تفاوت های اساسی بین کاربران و غیرکاربران شبکه های اجتماعی به لحاظ سلامت روان و گرایش دینی کمک می کند و ضرورت ارتقای سلامت روان و گرایش دینی دانش آموزان کاربر شبکه های اجتماعی را برجسته تر می نماید.
راثی، مهدی، حسینی نسب، سید داود، پناه علی، امیر.(1402) مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانشآموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکههای اجتماعی. فصلنامه روانشناسی و دین، 16(2)، 93-104
مهدی راثی؛ سید داود حسینی نسب؛ امیر پناه علی."مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانشآموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکههای اجتماعی". فصلنامه روانشناسی و دین، 16، 2، 1402، 93-104
راثی، مهدی، حسینی نسب، سید داود، پناه علی، امیر.(1402) 'مقایسه سلامت روان و گرایش دینی دانشآموزان کاربر با غیر کاربر تیزهوش در شبکههای اجتماعی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 16(2), pp. 93-104