صفحهها:
133-148
تاریخ دریافت: 1400/10/02
تاریخ پذیرش: 1401/02/22
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی(ع) در «نهج البلاغه» است. در این پژوهش برای تدوین الگوی ارزش های اخلاقی از روش «کیفی» که شامل سه روش با عنوان های «تحلیل مضمون»، «سه سوسازی داده ها» (به عنوان روشی برای ارزیابی اعتبار یافته ها)، و ترکیب «راهبرد اکتشافی متوالی» استفاده شده است. در این پژوهش برای نمونه گیری از روش «هدفمند» استفاده گردیده که عبارت است از: گزینش واحدهای (منابع) خاص مبتنی بر اهداف خاص و مرتبط با سؤال های پژوهش. پس از جمع آوری مطالعات اولیه با مراجعه به چهار تن از متخصصان حوزه روان شناسی اسلامی و کسب نظرات آنان، الگوی نهایی طراحی شد. یافته های به دست آمده از پژوهش نشان می دهد: الگوی ارزش های اخلاقی شامل شش مؤلفه ذیل است: «فوق دنیا زندگی کردن و تحلیلگر زندگی خود بودن»، «غایی نگری و توجه به حیات ابدی»، «خدامحوری»، «شناخت حقیقت خود و دنیا»، «تنظیم روابط با دیگران»، «خوداصلاحی و خودسازی در جهت اهداف اصیل».
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Developing a Model of Moral Values Based on the Theoretical Strategies of Imam Ali, with Emphasis on Letter 31 in Nahjul Balagha
Abstract:
The purpose of the present research is to develop a model of moral values based on Imam Ali's theoretical strategies in "Nahjul Balagha". The qualitative method, including three methods of "theme analysis", "data triangulation" (to evaluate the validity of the findings), and "sequential exploratory strategy" were used to develop the model of moral values. The purposive method was used for sampling, i.e. selecting specific units (resources) based on specific goals related to the research questions. The final model was designed after doing some preliminary studies by referring to four experts in the field of Islamic psychology and obtaining their opinions. The research findings show that the moral values modal includes the following six components: living beyond the world and being an analyst of one's own life, teleology and attention to eternal life, God-centeredness, knowing the truth of oneself and the world, regulating ones relationships with others, and self-improvement for achieving lofty goals.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، فرزانه، کجباف، محمدباقر، طبائیان، سیده راضیه.(1402) تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی براساس راهبردهای نظری امام علی (ع) (با تأکید بر نامه 31 نهجالبلاغه). فصلنامه روانشناسی و دین، 16(3)، 133-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فرزانه نوری؛ محمدباقر کجباف؛ سیده راضیه طبائیان."تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی براساس راهبردهای نظری امام علی (ع) (با تأکید بر نامه 31 نهجالبلاغه)". فصلنامه روانشناسی و دین، 16، 3، 1402، 133-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، فرزانه، کجباف، محمدباقر، طبائیان، سیده راضیه.(1402) 'تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی براساس راهبردهای نظری امام علی (ع) (با تأکید بر نامه 31 نهجالبلاغه)'، فصلنامه روانشناسی و دین، 16(3), pp. 133-148
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نوری، فرزانه، کجباف، محمدباقر، طبائیان، سیده راضیه. تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی براساس راهبردهای نظری امام علی (ع) (با تأکید بر نامه 31 نهجالبلاغه). روانشناسی و دین، 16, 1402؛ 16(3): 133-148