صفحهها: 75-
تاریخ دریافت: 1389/03/30تاریخ پذیرش: 1389/04/07
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر حرمت خود دانش آموزان مقطع سوم دورة راهنمایی و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق را دانش آموزان مقطع سوم دوره روزانه راهنمایی شهر قم از هر دو جنس (مذکر و مؤنث) تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بوده اند. از کل جامعة آماری، تعداد 220 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. شایان ذکر است که در این تحقیق، از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که:
1. بازی های رایانه ای بر حرمت خود خانوادگی تأثیر منفی داشته و بر مؤلفه های حرمت خود کلی و حرمت خود اجتماعی و حرمت خود تحصیلی تأثیری نداشته است.
2. دانش آموزانی که به طور متوسط، روزانه بیشتر یا مساوی 45 دقیقه به بازی های رایانه ای پرداخته اند، از حرمت خود کمتری برخوردارند.
3. جنسیت، در همبستگی بین بازی های یارانه ای و حرمت خود، تأثیرگذار است.
تأثیر بازی های رایانه ای بر میزان حرمت خود نوجوانان
عباس علی هراتیان* / محمدرضا احمدی**
چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر حرمت خود دانش آموزان مقطع سوم دورة راهنمایی و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق را دانش آموزان مقطع سوم دوره روزانه راهنمایی شهر قم از هر دو جنس (مذکر و مؤنث) تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بوده اند. از کل جامعة آماری، تعداد 220 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. شایان ذکر است که در این تحقیق، از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که:
1. بازی های رایانه ای بر حرمت خود خانوادگی تأثیر منفی داشته و بر مؤلفه های حرمت خود کلی و حرمت خود اجتماعی و حرمت خود تحصیلی تأثیری نداشته است.
2. دانش آموزانی که به طور متوسط، روزانه بیشتر یا مساوی 45 دقیقه به بازی های رایانه ای پرداخته اند، از حرمت خود کمتری برخوردارند.
3. جنسیت، در همبستگی بین بازی های یارانه ای و حرمت خود، تأثیرگذار است.
کلید واژه ها: حرمت خود، بازی های رایانه ای، نوجوان.