Pages:
107-120
Receive Date: 2025/12/01
Accept Date: 2025/12/01
Abstract:
The present study aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being with the mediating role of self-compassion among students of Qom Seminary. Using convenience sampling, the statistical population of the research was all students studying in the academic year 1402-1403, from which a sample size of 210 people was selected. Research instruments included King's Spiritual Intelligence Questionnaire (SISRI-2008), Reif's Psychological Well-Being Questionnaire (PVB-1989), Brown and Ryan's Mindfulness Questionnaire (MAAS-2003), and Reis's Self-Compassion Questionnaire (SCS-SF-2011). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used in SPSS and PLS software to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between spiritual intelligence, self-compassion, and psychological well-being, and self-compassion is also a variable that can play a mediating role in the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being. For this reason, paying attention to the concepts of spiritual intelligence and self-compassion as factors affecting the improvement of students' psychological well-being should be on the agenda of authorities related to students, such as seminaries.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی با توجه به نقش واسطهای شفقت به خود
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی شفقت به خود در بین طلاب حوزۀ علمیۀ قم انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ طلاب مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402ـ1403 بودند که از این تعداد، نمونهای به حجم 210 نفر و بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ هوش معنوی کینگ (SISRI-2008)، پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی ریف (PVB-1989)، پرسشنامۀ ذهنآگاهی براون و رایان (MAAS-2003) و پرسشنامۀ شفقت به خود ریس (SCS-SF-2011) بوده است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری در بستر نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، شفقت به خود و بهزیستی روانشناختی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و شفقت به خود نیز متغیری است که میتواند نقشی میانجی در رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی داشته باشد. به همین دلیل توجه به مفاهیم هوش معنوی و شفقت به خود بهعنوان عواملی مؤثر بر بهبود بهزیستی روانشناختی طلاب بایستی در دستور کار مراجع مرتبط با طلاب همانند حوزههای علمیه قرار گیرد.
References:
- آقاجانی، سیفالله و صمدیفر، حمیدرضا (1398). همبستگی تندرستی معنوی با هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. ارتقای سلامت، 8(4)، 1ـ7.
- بهرامی، مهلا و دیگران (1400). بررسی گرایشات سلامت معنوی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. رویکردی نو بر آموزش کودکان،3(3)، 1ـ5.
- بیانی، علیاصغر و دیگران (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(2)، 146ـ151.
- پارگامنت، کنث آی. (2007). رواندرمانگری یکپارچۀ معنوی. ترجمۀ علیرضا ظهیری، مسعود جانبزرگی و رضا کریمزاده. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- حاجی، جمال و دیگران (1401). بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطۀ بین بهزیستی روانشناختی با خودکارآمدی و امید تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطۀ دوم. تدریسپژوهی، 10(4)، 118ـ142.
- حسینپور، محمدحسن و دیگران (1394). بررسی چگونگی ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با سلامت روان در دانشجویان. دانش و تندرستی. 10(2)، 11ـ17.
- حیدری، صدیقه (1400). رابطۀ ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه پیام نور پاکدشت.
- خانجانی، سجاد و دیگران (1395). ویژگیهای روانسنجی نسخۀ ایرانی پرسشنامۀ شفقت به خود (فرم کوتاه). پژوهنده، 21(113)، 282ـ289.
- دشتبزرگی، زهرا و همایی، رضوان (1397). رابطۀ شفقت خود، حمایت اجتماعی و امیدواری با تعللورزی تحصیلی دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 136ـ132.
- ذکاوتی، فاطمه (1400). رابطۀ خودانتقادی با رفتارهای خودآسیبرسان با واسطهگری شفقت به خود و حرمت خود. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه خیام مشهد.
- رستمی، مهدی و دیگران (1394). پیشبینی سلامت روان بر مبنای شفقت به خود هویت و خودشناسی دانشجویان. مشاوره و رواندرمانی، 4(15)، 30ـ44.
- رفیعی، محمدجواد (1398). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس شفقت به خود، تعلقات مادی و نیروی اراده در افراد مبتلا به دیابت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه شیراز.
- طوسی، محمد بن حسن (۱۳۶۵). تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- فولادی وندا، محمد (1399). آسیبشناسی خانواده واکاوی علل و عوامل. معرفت، 270 (29)، 45ـ58.
- کریمی، علی و دیگران (1399). نقش علائم افسردگی، اضطراب و استرس در بهزیستی روانشناختی نوجوانان: اثر تعدیلکنندۀ جهتگیری دینی. پژوهان، 19(2)، 58ـ65.
- کولایی خدابخشی، آناهیتا و دیگران (1398). ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با شفقت به خود دانشجویان دختر رشتۀ پرستاری. آموزش در علوم پزشکی، 19(82)، 44ـ53.
- مجلسی، محمدباقر (۱366). بحار الأنوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- محمدیان، معصومه و دیگران (1399). بررسی رابطۀ بین شفقت به خود و هوش معنوی با رضایت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. روانشناسی و علوم رفتاری ایران، 5(22)، 69ـ84.
- ملکی تبریزی، میرزا جوادآقا (1385). رسالۀ لقاء الله. قم: آل علی(ع).
- محدث نوری، حسین بن محمدتقی (1365). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. تهران: مؤسسة آلالبیت(ع).
- وضیعتن، مریم و دیگران (1402). نقش راهبردهای شفقت به خود و کمالگرایی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان استعدادهای درخشان. روانشناسی مدرسه، 12(2)، 126ـ138.
References:
- Akin A, Akin U. (2017). Does self-compassion predict spiritual experiences of Turkish University students?. J Relig Health, 56(1), 109-17.
- Andri, O. (2023). Enhancing religious education through emotional and spiritual intelligence. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 79(1),109-117.
- Anwar, S. & Rana, H. (2024). Spiritual intelligence and psychological wellbeing of Pakistani University students. Current Psychology. 43(6), 5388-5395.
- Beaton, D. M., Sirois, F. & Milne, E. (2022). The role of self‐compassion in the mental health of adults with ADHD. Journal of clinical psychology, 78(12), 2497-2512.
- Fakhrian, S. & Bolghan-Abadi, M. (2022). Investigating the Mediating Role of Self-Compassion in the Relationship between Spiritual Intelligence and Hope in Female Nurses of Neyshabur-Iran Hospitals in 2019 Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal. 12(2), 1-9.
- Huo, J. (2022). The role of learners' psychological well-being and academic engagement on their grit. Frontiers in Psychology, 13, 1-8.
- Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). The Guilford Press, New York City.
- Lizarte Simón, E. J., Gijón Puerta, J., Galván Malagón, M. C. & Khaled Gijón, M. (2024). Influence of Self-Efficacy, Anxiety and Psychological Well-Being on Academic Engagement During University Education. Education Sciences, 14(12), 1367-1380.
- Maris, W. Y., & Fathiyah, K. N. (2024). Self-compassion and Psychological Well-Being among NonLocal Students: The Mediating Role of Resilience. Journal of Educational, Health & Community Psychology (JEHCP), 13(2), 671-688.
- Mendes, A. L., Canavarro, M. C. & Ferreira, C. (2023). The roles of self-compassion and psychological flexibility in the psychological well-being of adolescent girls. Current Psychology, 42(15), 12604-12613.
- Murn L.T., Steele M. R. (2020). What matters most? Age and gender differences in self-compassion and body attitudes among college students. Counselling Psychology Quarterly, 33(4), 541-560.
- Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
- Zarrinabadi Z., Isfandyari-Moghaddam A., Erfani N., Tahour Soltani M. A. (2020). Formulating a structural model of self-compassion based on the spiritual intelligence of the students of medical library and information sciences in Iranian Universities of Medical Sciences. Journal of Education and Health Promotion. 9(31).
- Zohar, D. & Marshall, L.(2000). SQ - Spiritual Intelligence, the ultimate intelligence. Bloomsbury, London.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiamari, Mahdi, Golmohammadi, Karim .(2025) Developing a Model of Psychological Well-being for Seminary Students based on Spiritual Intelligence with the Mediating Role of Self-compassion. Ravanshenasi Wa Din, 18(2), 107-120 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5001583
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Kiamari; Karim Golmohammadi."Developing a Model of Psychological Well-being for Seminary Students based on Spiritual Intelligence with the Mediating Role of Self-compassion". Ravanshenasi Wa Din, 18, 2, 2025, 107-120
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiamari, M, Golmohammadi, K.(2025) 'Developing a Model of Psychological Well-being for Seminary Students based on Spiritual Intelligence with the Mediating Role of Self-compassion', Ravanshenasi Wa Din, 18(2), pp. 107-120
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Kiamari, M, Golmohammadi, K. Developing a Model of Psychological Well-being for Seminary Students based on Spiritual Intelligence with the Mediating Role of Self-compassion. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 18(2): 107-120