Receive Date: 2025/03/28
Accept Date: 2025/03/28
Abstract:
Abstract
The present study aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being with the mediating role of self-compassion among seminary students in Qom. The statistical population consisted of all seminary students studying during the 2023-2024 academic year, from which a sample of 210 individuals was selected through convenience sampling. The research instruments included the Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-2008) by King, the Psychological Well-Being Scale (PWB-1989) by Ryff, the Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS-2003) by Brown and Ryan, and the Self-Compassion Scale (SCS-SF-2011) by Raes. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling through SPSS and PLS software. The results indicated a significant positive relationship between spiritual intelligence, self-compassion, and psychological well-being. Additionally, self-compassion was found to play a mediating role in the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being. Therefore, emphasizing concepts such as spiritual intelligence and self-compassion as influential factors in enhancing the psychological well-being of seminary students should be prioritized by institutions related to seminaries.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تدوین مدل بهزیستی روانشناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی: نقش واسطه ای شفقت خود
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی شفقت به خود در بین طلاب حوزه علمیه قم انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه طلاب مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از این تعداد، نمونهای به حجم 210 نفر و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI-2008)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (PVB-1989) ، پرسشنامه ذهنآگاهی براون و رایان (MAAS-2003) و پرسشنامه شفقت به خود ریس (SCS-SF-2011) بودهاست. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری در بستر نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، شفقت به خود و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و شفقت به خود نیز متغیری است که میتواند نقشی میانجی در رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی داشته باشد.
به همین دلیل توجه به مفاهیم هوش معنوی و شفقت به خود به عنوان عواملی مؤثر بر بهبود بهزیستی روانشناختی طلاب بایستی در دستور کار مراجع مرتبط با طلاب همانند حوزه های علمیه قرار گیرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
kiamari, mahdi, , .(2025) Developing a model of psychological well-being of religious studies students based on spiritual intelligence: The mediating role of self-compassion. Ravanshenasi Wa Din, 18(2), - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5001583
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mahdi kiamari; ."Developing a model of psychological well-being of religious studies students based on spiritual intelligence: The mediating role of self-compassion". Ravanshenasi Wa Din, 18, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
kiamari, M, , .(2025) 'Developing a model of psychological well-being of religious studies students based on spiritual intelligence: The mediating role of self-compassion', Ravanshenasi Wa Din, 18(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
kiamari, M, , . Developing a model of psychological well-being of religious studies students based on spiritual intelligence: The mediating role of self-compassion. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 18(2): -