روان‌شناسی و دین، سال هجدهم، شماره سوم، پیاپی 71، پاییز 1404، صفحات -

    اعتباریابی پرسشنامه استقامت معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ علی زهیری هاشم آبادی / *دانشجوی دکتری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / Hshemabadi.a@gmil.com
    حدیث چراغیان / *کارشناس ارشد / cheraghian69@gmail.com
    doi 10.22034/ravanshenasi.2025.5001496
    چکیده: 
    هدف: استقامت معنوی یک ساختار نسبتاً جدید در تحقیقات روان‌شناختی با بینش‌های امیدوارکننده برای کمک به افراد برای عبور از چالش‌ها در زندگی است که افراد را قادر می‌سازد تا از طریق ارتباطات مقدس با خدا، دیگران و خودشان، مصیبت‌ها را تحمل کنند و معنای رهایی‌بخشی از ناملایمات دریابند. هدف اصلی این پژوهش هنجاریابی نسخه ترجمه شده فارسی پرسشنامه استقامت معنوی می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد. نمونه در این مطالعه 380 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد که به صورت در دسترس به پرسشنامه استقامت معنوی (ون¬تونگرن و همکاران، 2019) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی استفاده شد. یافته ها: ضریب پایایی آلفای کرونباخ عامل ها 82/0 به دست آمد علاوه بر این تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی نشان داد این پرسشنامه در این نمونه مورد تایید است. هم‌چنین روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنج متخصص تأیید شد. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد پرسشنامه استقامت معنوی ابزاری کارآمد است. به نظر استقامت معنوی ساختار مفیدی برای درک فرآیند سازگاری و شکوفایی در میان مصیبت‌ها و آسیب‌ها باشد. کلمات کلیدی: هنجاریابی، استقامت معنوی، دانشجویان
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Validation of Spiritual Fortitude Questionnaire in Isfahan University Students
    Abstract: 
    Objective: Spiritual fortitude is a relatively new construct in psychological research with promising insights for helping individuals navigate challenges throughout life that trait enabling people to endure and make redemptive meaning from adversity through their sacred connections with God, others, and themselves. The main objective of this study is to standardize the version of the spiritual fortitude questionnaire translated into Persian. Method: The present study is a descriptive-survey. The research population includes students of Isfahan University. The sample in this study consists of 380 students of Isfahan University who completed the spiritual Fortitude questionnaire (Van Tongeren etal, 2019). Mean, standard deviation, Pearson correlation, confirmatory and exploratory factor analysis were used to analyze the data. Finding: The reliability coefficient Cronbach's alpha of the factors was 0.82. Moreover confirmatory and exploratory factor analysis showed that this questionnaire is confirmed in this sample. The content validity of the questionnaire was also confirmed by five experts. Conclusions:This study showed that the spiritual Fortitude questionnaire is a sufficient and effective instrument. Spiritual fortitude seems to be a useful structure to understand the process of adaptation and flourishing in the midst of calamities, sufferings and injuries.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهیری هاشم آبادی، علی، چراغیان، حدیث.(1404) اعتباریابی پرسشنامه استقامت معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(3)، - https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2025.5001496

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی زهیری هاشم آبادی؛ حدیث چراغیان."اعتباریابی پرسشنامه استقامت معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18، 3، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهیری هاشم آبادی، علی، چراغیان، حدیث.(1404) 'اعتباریابی پرسشنامه استقامت معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 18(3), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهیری هاشم آبادی، علی، چراغیان، حدیث. اعتباریابی پرسشنامه استقامت معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. روان‌شناسی و دین، 18, 1404؛ 18(3): -