روان‌شناسی و دین، سال دوازدهم، شماره چهارم، پیاپی 48، زمستان 1398، صفحات 53-68

    تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت‌های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ علی حسینائی / استادیار گروه روان شناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران / a.hosseinaei@gmail.com
    مارال مشرقی / کارشناسی ارشد روان شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران / maralmashreghi10@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی شهرستان گنبدکاووس بود. در این پژوهشِ نیمه آزمایشی، تمام 60 کودک 5 تا 10 ساله (40 دختر و 20 پسر) معلول جسمی ـ حرکتی از مراکز بهزیستی و توان بخشی شهرستان گنبدکاووس انتخاب و به طور تصادفی در گروه های 30 نفره گواه و آزمایش (هر یک شامل 20 دختر و 10 پسر) گمارده شدند. پس از انجام پیش آزمون بر روی گروه های آزمایش و گواه، گروه آزمایشی طی 10 جلسه 1 ساعته (در مدت زمان سه ماه) تحت مداخله آموزش مهارت های هوش معنوی قرار گرفتند و در نهایت، پس آزمون برای هر دو گروه انجام شد. داده ها، به وسیله دو پرسش نامه مهارت های اجتماعی ماتسون و سازگاری کودکان راتر در دو مرحله‌ی پیش آزمون و پس آزمون گردآوری شد. نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش هوش معنوی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی تأثیر معناداری دارد. بنابراین، می توان گفت: آموزش هوش معنوی، می تواند مهارت های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی را بهبود بخشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Effect of Spiritual Intelligence Training on Social Skills and Adaptation of Physically-Disabled Children
    Abstract: 
    The purpose of this study was to investigate the effect of spiritual intelligence training on social skills and adaptation of children with physical and motor disabilities in Gonbadkavus city. In this quasi-experimental study, all 60 children 5 to 10 years old (40 girls and 20 boys) with physical-motor disability were selected from welfare and rehabilitation centers of Gonbadkavus city and randomly assigned to control and experimental groups (each containing 20 girls and 10 boys). After pre-test on experimental and control groups, experimental group received 10 sessions of 1 hour (for three months) intervention on spiritual intelligence skills training. Finally, post-test was performed for both groups. Data were collected by two questionnaires of Matson Social Skills and Rutter Child Adaptation in two stages of pre-test and post-test. The results of covariance analysis showed that spiritual intelligence training had a significant effect on social skills and adaptation of children with physical and motor disability. Therefore, it can be said that spiritual intelligence training can improve social skills and adaptation of children with physical and motor disabilities.
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینائی، علی، مشرقی، مارال.(1398) تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت‌های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 12(4)، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی حسینائی؛ مارال مشرقی."تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت‌های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 12، 4، 1398، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینائی، علی، مشرقی، مارال.(1398) 'تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت‌های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 12(4), pp. 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینائی، علی، مشرقی، مارال. تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارت‌های اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی ـ حرکتی. روان‌شناسی و دین، 12, 1398؛ 12(4): 53-68