روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 60، زمستان 1401، صفحات 123-144

    مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    بتول حیدری سورشجانی / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / b.heidari1359@gmail.com
    ✍️ طیبه شریفی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / Sharifi_ta@yahoo.com
    احمد غضنفری / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / aghazan5@yahoo.com
    مریم چرامی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / choramimaryam@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا بوده است. در این مطالعه نیمه آزمایشی که از جامعه مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به عمل آمد، 46 مراقب اصلی با استفاده از روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های «تاب آوری» و «رفتارهای جامعه پسند» بود. نتایج نشان داد اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی»، بر افزایش تاب آوری (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 41/0و 69/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بود. همچنین اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر افزایش رفتارهای جامعه پسند (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 24/0و 46/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بوده است. بنابراین می توان گفت: «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» می توانند میزان تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را بهبود بخشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study on the Effectiveness of Frisch's "Quality of Life Education" and "Quality of Life Education Based on Islamic Teachings" on Resilience and Prosocial Behaviors
    Abstract: 
    The purpose of this research was to compare the effectiveness of Frisch's "quality of life education" and "quality of life education based on Islamic teachings" on the resilience and prosocial behaviors of main caregivers for schizophrenic patients. In this semi-experimental study on the community of caregivers for schizophrenic patients in Shahrekord city in Chaharmahal and Bakhtiari province, 46 main caregivers were selected using the convenience sampling method. The research instruments included the "resistance" and "prosocial behaviors" scales. The results showed that the effectiveness of Frisch's " group quality of life education" and " group quality of life education based on Islamic teachings" on increasing endurance (P < 0.001) was significant. The effect size was 0.41 and 0.69, respectively, and the effectiveness of " group quality of life education based on Islamic teachings" was more than Frisch's " group quality of life education". Also, the effectiveness of Frisch's " group quality of life education" and " group quality of life education based on Islamic teachings" on increasing prosocial behaviors (P < 0.001) was significant and the effect size was 0.24 and 0.46, respectively. The effectiveness of "group quality of life education based on Islamic teachings" was more than Frisch's " group quality of life education". Therefore, it can be concluded that Frisch's "quality of life education" and "quality of life education based on Islamic teachings" can improve the level of resilience and prosocial behaviors of the main caregivers for schizophrenic patients.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم.(1401) مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4)، 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بتول حیدری سورشجانی؛ طیبه شریفی؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی."مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 4، 1401، 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم.(1401) 'مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4), pp. 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم. مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(4): 123-144