دانش آموزان سرمایه های عظیم کشور هستند و تأثیری شگرف در آینده کشور دارند. توجه به عوامل مؤثر بر سلامت روان آنها ازجمله شادکامی و خودکارآمدی از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی، با جهت گیری اسلامی بر شادکامی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر دبیرستان های مقطع متوسطه دوم بروجن انجام شد. در این پژوهش، که از نوع نیمه تجربی بود، جامعه آماری 1270 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بروجن بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، 36 دانش آموز انتخاب و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به طور برابر قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی ده جلسه 90 دقیقه ای، تحت آموزش کیفیت زندگی اسلامی IS-QOLT)) قرار گرفت. اندازه گیری ها در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شد. ابزارهای اندازه گیری، شامل پرسش نامه شادکامی آکسفورد (OHI) و مقیاس خودکارآمدی (SGSES) بود. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهت گیری اسلامی، اثر معنادار برافزایش شادکامی و خودکارآمدی گروه آزمایش داشته است. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت افزودن بعد معنویت، به ویژه در سایه مذهب، با نگاهی کل گرایانه و یکپارچه نسبت به انسان، می تواند به اثربخشی مداخلات، به ویژه در حوزه روان شناسی مثبت نگر کمک کند.
سیفی گندمانی، محمدیاسین، ملک محمدی، فاطمه، کیانی هرچگانی، فریبا.(1400) اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهتگیری اسلامی بر خودکارآمدی و شادکامی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی و دین، 14(1)، 55-68
محمدیاسین سیفی گندمانی؛ فاطمه ملک محمدی؛ فریبا کیانی هرچگانی."اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهتگیری اسلامی بر خودکارآمدی و شادکامی دانشآموزان". فصلنامه روانشناسی و دین، 14، 1، 1400، 55-68
سیفی گندمانی، محمدیاسین، ملک محمدی، فاطمه، کیانی هرچگانی، فریبا.(1400) 'اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهتگیری اسلامی بر خودکارآمدی و شادکامی دانشآموزان'، فصلنامه روانشناسی و دین، 14(1), pp. 55-68
سیفی گندمانی، محمدیاسین، ملک محمدی، فاطمه، کیانی هرچگانی، فریبا. اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی با جهتگیری اسلامی بر خودکارآمدی و شادکامی دانشآموزان. روانشناسی و دین، 14, 1400؛ 14(1): 55-68